چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه رابطه بین هوش سازمانی و هوش اخلاقی مدیران آموزشی و غیرآموزشی دانشگاه های دولتی اصفهان بوده است. روش پژوهش، همبستگی و علی ـ مقایسه ای بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران آموزشی و غیرآموزشی دانشگاه های دولتی اصفهان هستند که در سال تحصیلی 1388- 1387 بالغ بر 347 نفر بوده اند. نمونه آماری 279 نفر که به طور تصادفی انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش نیمرخ هوش سازمانی آلبرشت با 49 سوال و سیاهه هوش اخلاقی لنیک وکیل40 سوال بود. روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه، رگرسیون چندگانه و مدل های چند سطحی و آمیخته بوده اند. یافته های پژوهش بیانگر آن است که: 1. بین مولفه های هوش سازمانی و هوش اخلاقی مدیران آموزشی با ضریب همبستگی (239/0 = r) و بین مولفه های هوش سازمانی و هوش اخلاقی مدیران غیرآموزشی با (705/0 = r) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، بین میانگین نمره های هوش سازمانی برحسب دانشگاه، دانشکده و گروه آموزشی و بین میانگین نمره های هوش اخلاقی مدیران آموزشی برحسب دانشکده و گروه آموزشی تفاوت معنی داری وجود دارد. در سطح 01/0P< و بین میانگین نمره های هوش اخلاقی مدیران آموزشی برحسب سابقه خدمت و چند شغله بودن در سطح 05/0P< تفاوت معنی داری وجود دارد ولی بین میانگین نمره های هوش اخلاقی مدیران غیرآموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
The purpose of this research is to study and compare the relationship between organizational intelligence and moral intelligence among academic and non-academic administrators in Isfahan public universities. Research method was correlative and causal – comparative. Statistical population of present research consists of all the academic and non-academic administrators in Isfahan public universities in the academic year 1387-88 who were more than 347 people. Statistical sample was 279 people who were randomly selected. Research instruments were organizational intelligence profile by Albrecht with 49 questions and moral intelligence inventory by Lennick & Kiel with 40 questions. Collected data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient، one way variance analysis، multivariate regression and multilevel and mixed models. Findings from this research suggest that:1) There was a positive and significant relationship between organizational intelligence indices and moral intelligence among academic administrators with correlation coefficient of r= 0/0239 and non-academic administrators with correlation coefficient of r=0/0705; 2) There was a significant difference among grade averages in organizational intelligence according to university، college and educational department and in moral intelligence for academic administrators according to college and educational department (p<0.01)، 3) There was a difference among grade averages of moral intelligence of academic administrators according to being tenure and having a multi-job routine (p<0/05) and finally، there was no difference among grade averages of moral intelligence of non-academic administrators.
خلاصه ماشینی:
بررسي و مقايسه رابطه بين هوش سازماني با هوش اخلاقي مديران آموزشي و غيرآموزشي دانشگاه هاي دولتي اصفهان دکتر مرضيه مختاري پور * دکتر ايرج کاظمي ** چکيده هدف اين پژوهش ، بررسي و مقايسه رابطه بـين هـوش سـازماني و هـوش اخلاقـي مـديران آموزشي و غيرآموزشي دانشگاههاي دولتي اصفهان بوده اسـت .
آيا بين مؤلفه هاي هوش سازماني (بينش استراتژيک ، سرنوشت مشـترک ، تمايـل بـه تغيير، جرأت و شهامت ، اتحاد و توافق ، کاربرد دانش و فشار عملکـرد) و مؤلفـه هـاي هوش اخلاقي (درستکاري ، مسئوليت پذيري، دلسوزي و بخشش ) مـديران آموزشـي و غيرآموزشي رابطه معنيداري از نظر آماري وجود دارد؟ ٢.
يافته هاي پژوهش فرضيه ١: بين مؤلفه هاي هوش سازماني (بيـنش اسـتراتژيک ، سرنوشـت مشـترک ، تمايل به تغيير، جرأت و شهامت ، اتحاد و توافق ، کاربرد دانش و فشار عملکرد) و مؤلفه هاي هوش اخلاقي (درسـتکاري ، مسـئوليت پـذيري ، دلسـوزي و بخشـش ) مديران آموزشي و غيرآموزشي رابطه معني داري وجود دارد.
بيشـترين ضريب همبستگي بين مؤلفه هاي هوش سازماني با هـوش اخلاقـي مـديران آموزشـي مربوط به تمايل به تغييراست با (٠/٨٩٥ = r) که در سطح ٠٠١>P معنـيدار اسـت و کمترين ضريب همبستگي مربوط به سرنوشت مشترک (٠/٦٨٤ = r) مـيباشـد کـه در سطح ٠/٠١> P معنيدار است .
بحث و نتيجه گيري نتايج حاصل از اين پژوهش بيانگر آن است که : بين مؤلفه هـاي هـوش سـازماني و هـوش اخلاقـي مـديران آموزشـي بـا ضـريب همبستگي (٠/٢٣٩ = r) و بين مؤلفه هاي هـوش سـازماني و هـوش اخلاقـي مـديران غيرآموزشي رابطه مثبت و معنيداري با ضريب همبستگي (٠/٧٠٥ = r) وجود دارد که در سطح ٠٠١>P معنيدار ميباشد.