چکیده:
هدف تحقیق حاضر، شناسایی و اولویت بندی سرفصل ها و محتوای دوره های آموزش کارآفرینی بر اساس کارکردهای کسب وکار است. این تحقیق، از نظر هدف کاربردی است، که بر مبنای راهبرد پیمایش و به صورت تک مقطعی به انجام رسیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه افراد شرکت کننده در دوره های آموزش مهارت های کسب و کار و کارآفرینی وزارت کار در استان کرمانشاه تشکیل دادند، که 176 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه ای دو بخشی بود که بخش اول آن به شناسایی مهارت های مورد نیاز و بخش دیگر آن به شناسایی ویژگی های فردی پاسخگویان اختصاص داشته است. نتایج نشان داد که ابعاد مدیریت منابع انسانی، مدیریت اطلاعات و فناوری، مدیریت بازاریابی، مدیریت امور عملیاتی، مدیریت ریسک، مدیریت راهبردی و مدیریت مالی به ترتیب در اولویت های اول تا هفتم قرار داشتند. همچنین مهم ترین مولفه ها نیز شامل مولفه های «سازماندهی» و «کارگزینی» در قالب بعد «مدیریت منابع انسانی» و مولفه های «ثبت و ضبط اطلاعات» و «کسب اطلاعات» در قالب بعد «مدیریت اطلاعات و فناوری» بودند.
The purpose of this research is to identify and prioritize syllabuses and contents of entrepreneurship training program based on business functions. The current applied research is carried out according to survey cross sectional methods. Statistical population contained all candidates who participated in business and entrepreneurship skills training program (N=1000) held by Ministry of Labor and Social Affairs in Kermanshah province. 176 people were randomly selected from this population. Research tool was a questionnaire containing two parts. The first part includes identifying essential skills. And the second part contains demographic characteristics of respondents. Results showed that dimensions include; "human resources management"، "information and technology management"، "marketing management"، "operational issues management"، "risk management"، "strategically management" and "financial management" are respectively ranked from one to seven. Also the most important components included: "organizing"، "staffing" in the frame of “human resources management"، and "compiling and recording information" and "information gathering" in the frame of "information and technology management
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس تحقيق حاضر، به شناسايي و ارزيابي فهرسـتي از نشـانگرها و مؤلفه هاي محتوايي آموزش کارآفريني کـه سرفصـل هـاي تشـکيل دهنـده دوره هـاي آموزشي مرتبط با کارکردهاي کسب وکار (شامل مهارت ها، خصايص و فعاليت هـا) در سطح ملي و بين المللي مي پردازد.
جدول (٣) اولويت بندي سرفصل ها و محتواي دوره هاي آموزش کارآفريني بر اساس بعد مديريت مالي مؤلفه ها نشانگرها (استانداردها) ميانگين انحراف ضريب رتبه معيار تغييرات تشريح استانداردهاي حسابداري (GAAP) 5 0/323 2/50 7/75 تهيه اظهارنامه درآمد تخميني يا قابل پيش بيني و مورد انتظار 5 0/317 2/29 7/24 تخمين نيازهاي جاري به نقدينگي 3 0/315 2/32 7/36 امور حسابداري تهيه صفحه يا کاربرگ تطبيق موازنه موارد برآورده شده و موارد قابل (مؤلفه ١-١) پيش بيني و مورد انتظار 1 0/309 2/30 7/44 محاسبه نسبت هاي مالي 7 0/345 2/43 7/02 تعيين و تفکيک ماليات پرداختي از درآمد 6 0/327 2/32 7/09 تنظيم درآمدهاي مالياتي 2 0/310 2/31 7/45 تشريح اهداف و اهميت کسب اعتبارات براي کسب وکار 1 0/303 2/25 7/41 تصميم گيري اساسي در زمينه پذيرش کارت هاي بانکي 10 0/778 5/71 7/34 تدوين سياست هاي اعتباري 3 0/325 2/31 7/10 تدوين سياست هاي تنظيم و تکميل صورت حساب هاي مالي و استفاده از دفاتر اعتباري 8 0/351 2/39 6/81 تشريح ماهيت هزينه هاي بالاسري /عملياتي 4 0/325 2/33 7/16 تأمين مالي تعيين نياز مالي براي آغاز يک کسب وکار يا فعاليت تجاري 12 0/856 6/45 7/54 (مؤلفه ١-٢) تعيين ريسک هاي مربوط به کسب اعتبارات براي کسب وکار 2 0/316 2/23 7/05 تشريح منابع مالي کمکي 7 0/341 2/48 7/26 تشريح شرايط و معيارهاي ارزيابي وام دهي مؤسسات وام دهنده 6 0/338 2/35 6/95 انتخاب منابع وام دهنده براي کسب وکارها 5 0/335 2/35 7/01 برقراري ارتباط بامؤسسات مالي 8 0/345 2/38 6/90 تکميل فرآيند تقاضا براي دريافت وام 11 0/793 5/63 7/10 تعيين ارزش تجاري کسب وکار (Business's value) 9 0/362 2/58 7/14 مؤلفه ها نشانگرها (استانداردها) ميانگين انحراف ضريب رتبه معيار تغييرات تعيين اهداف کلان و خرد مالي 2 0/320 2/37 7/42 تدوين و نظارت بر بودجه 3 0/321 2/34 7/28 مديريت پول و مديريت جريان نقدينگي 1 0/302 2/26 7/50 نقدينگي تشريح ماهيت سرمايه گذاري سرمايه اي (Capital investment) 7 0/802 6/49 8/09 (مؤلفه ١-٣) بهبود شهرت و اعتبار مثبت مالي (Positive financial reputation) ٧/٢١ ٢/٤٠ ٠/٣٣ ٦ اجراي رويه هاي مديريت بدهي ها 5 0/328 2/32 7/09 سرپرستي و تکميل رويه هاي معمولي حسابداري و گزارش هاي مالي ٦/٩٤ ٢/٢٦ ٠/٣٢٥ ٤ ٢.