چکیده:
مقاله ی حاضر به بررسی تاثیر برنامه های تشویقی صادرات بر تجارت محصولات کشاورزی پرداخته است. در این راستا محصولات کشاورزی به سه دسته با نسبت های گوناگون جوایز صادراتی طبقه بندی و اثر جوایز صادراتی بر الگوی صادرات محصولات یاد شده طی پنج سال (1376-1389) مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی، محصولات 24 گانه ی بخش کشاورزی به سه گروه تقسیم شدند. گروه نخست شامل محصولات و زمانی بود که جایزه پرداخت نمی شد. گروه دوم یارانه 5/1 درصد و کم تر و در نهایت گروه سوم بیش از 5/1 درصد یارانه دریافت می کرده اند. نتیجه ی تجزیه و تحلیل واریانس چند گانه نشان داد که بین گروه اول و دوم تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین گروه سوم با گروه اول و دوم از نظر آماری اختلاف معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، برای تاثیرگذاری جوایز و تشویق های صادراتی لازم است مقدار جوایز از یک حد آستانه بالاتر باشد.
Current study aims to investigate the effect of incentive programs on trade and export model of agricultural products. To do this، agricultural products will be divided into 3 categories by various ratios of export awards. Then، the influence of export awards on the product export model will be analyzed 5 years before and 8 years after implementing export award policy during 1997- 2000. To investigate the effect of awards provided on the trade model، 24 agricultural products are divided 3 groups. The first group includes products in which no award is provided. The second group received 1.5 percent or less subsides and the last one received more than 1.5 percent of subsides. Multi-variance analysis reveals that there is no significant difference between the first and second groups (no award and less than 1.5 percent of awards). However، there is a significant difference between the third (more than 1.5 percent award)، the first and the second ones. In the other words، to make effective the export awards and incentives، higher than cut-off level awards are required.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا محصولات کشاورزي به سه دسته با نسبت هاي گوناگون جوايز صادراتي طبقه بندي و اثر جوايز صادراتي بر الگوي صادرات محصولات ياد شده طي پنج سال (١٣٧٦-١٣٨٩) مورد بررسي قرار گرفته است .
در خلال سالهاي ٨٠ – ١٣٧٦ تغيير ساختار اقتصاد کشور و بر طرفکردن مشکلات ديوان سالارانه ي آن، شرايطي مناسب را براي تداوم رشد صادرات غيرنفتي فراهم کرد، اما افزايش هزينه ي توليد اغلب کالاهاي صادراتي به دلايل گوناگون از جمله عواملي بود که به تضعيف موقعيت رقابتي صادرکنندگان در بازارهاي هدف منجر مي شد به همين سبب ضرورت احياي جوايز صادراتي مورد توجه مسئولان قرار گرفت وبه موجب بند (ه) تبصرهي ١٩ قانون بودجه سال ١٣٨١ به دولت اجازه داده شد که در سال ١٣٨١ بخشي از درآمد يک درصد (١%) موضوع اندوخته ي احتياطي صندوق ضمانت صادرات ايران با تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور براي تشويق صادرات اختصاص يابد.
به بيان ديگر اگرچه جوايز موجب افزايش صادرات محصولات کشاورزي شده است ، اما لازم است بررسي شود که آيا اين جوايز الگوي صادرات محصولات کشاورزي را تغيير داده است ؟ براي پاسخ به پرسش ياد شده بر اساس يارانه ي پرداخت شده، محصولات ٢٤ گانه مورد اشاره به سه گروه تقسيم بندي شدند.
Measuring the impact of us export promotion progam for wheat in selected importing regions, selected paper prepared for presentation at the southern agricultural Economics Association Annual Meeting.