چکیده:
فرش ایرانی بهعنوان محصول هنر و صنعت، سابقه ای بسیار طولانی در تاریخ ایران دارد، اما با وجود قدمت دیرینه فرش در فرهنگ ایران، این کالا در حال حاضر در رونق اقتصادی و بهبود شاخصهای صادراتی، شاهد بروز مشکلات و نارساییهای متعدد در انطباق با شرایط نوین بازارهای بینالمللی و کسب موقعیتی در خور شان مقام خود است. فرش ایرانی، سهم قابلتوجهی در صادرات غیرنفتی ایران از لحاظ تحصیل ارز و اشتغالزایی دارد و به دلیل کسب ارزش افزوده نسبتا بالا، در اقتصاد ملی دارای ارزش و اهمیت قابلتوجهی است.
در این مقاله ضمن بررسی و تبیین برخی از آمارهای صنعت فرش در اقتصاد ایران، راهبردهای پیشنهادی برای تقویت اقتصاد فرش ایرانی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
") عدم وجود سازوکارهای هدفمند و برنامههای مدون جهت بازاریابی، بازارسازی و حفظ بازارهای کنونی عدم ایجاد شرایط مناسب جهت ورود اتباع خارجی بهمنظور خرید و بازدید از مراکز تولید و نمایشگاههای داخلی عدم فرهنگسازی بهمنظور ارتقای نگرش در فرآیند تولید و صادرات فرش دستباف تغییر الگوها و ذائقههای فرهنگی در تقاضای فرش عدم وجود تنوع و کاربریهای مختلف برای تقاضای فرش دستباف راهکارها تحقیق و پژوهش در مورد سلایق و نیازها و ذائقه مشتریان خارجی فرش ایجاد نوآوری در طرحهای اصیل و استفاده از اندیشهی بزرگان فرش و هنر و عدم استفاده از نقشههای تکراری شناسایی بازارهای جدید فرش براساس نیازها و تقاضاهای جدید و تغییر الگوهای فرهنگی ایجاد عناصر و کاربریهای جایگزین برای حمایت از مصرف داخلی و ایجاد تقاضای جدید استفاده از فنآوری روز دنیا و تخصص افراد با تحصیلات آکادمیک مرتبط ایجاد تغییراتی در محصولات تولیدی از اندازه تا طرح و نقش به میل خریداران و مشتریان حفظ کیفیت در مواد اولیه و پروسه تولید از رنگرزی گیاهی تا استفاده از مصالح طبیعی مرغوب آموزش بافندگان شهری و روستایی جهت استانداردشدن محصولات و نظارت کامل بر بافت فرش جذب کمکها وحمایتهای مالی دولت واستفادهی درست از آنها بیمه و ایجاد امنیت شغلی برای بافندگان جهت آرامش خاطر و افزایش کارایی آنها ایجاد یک محیط استاندارد برای بافت فرش پوشش بخشی از هزینههای مشارکت شرکتها وتشکلهای بخش خصوصی در نمایشگاههای خارج از کشور پوشش بخشی از هزینههای اعزام هیاتهای تخصصی به بازارهای هدف انجام تبلیغات عام در زمینه فرش ایران از طریق ابزارهای تبلیغاتی (رسانهها، نشریات، مجلات مد و ..."