چکیده:
فرهنگ، دانش، فن و هنر در دورههای مختلف تاریخی و متعاقب آن هنر و مهارت فرش بافی در ایران از توانمندی هنرمندان این سرزمین حکایت میکند. دستاوردهای هنرمندان بهخصوص در مراحل طراحی، ارائه و خلق آثار مرتبط با هنر یا حرفه تخصصی بافت فرش در قرون اخیر بینظیر یا کمنظیر است. پس از نقاشی ایرانی که در قرن پنجم هجری با جوانهزنی و رشد همراه بود، طرح و نقش برگرفته از آن بهتدریج به صنعت و هنر فرش منتقلشد. این طرحها و نقشها و حتی رنگهای ترکیبی بهکار گرفته شده در هنر فرشبافی، صورت و معنایی خاص دارند. در حوزه نقوش فرش، اغلب طرحها فاقد سه بعد نمایی هستند و رنگها و نقوش نسبت و تناسب دوری و نزدیکی آشکاری ندارند. دستاوردهای این مطالعه که در طرحها و نقوش فرش دستباف و هر آنچه دیده میشود، ارائه شده است و آفرینش نقشی واحد از عالم کمال بوده و ما روایت را از درون طرح، نقوش و رنگ های متنوع در فرش موسوم به نقش بهشت ایرانی میبینیم. در این فرش، بیشتر موضوعاتی که در طرحها و نقشهای ایرانی وجود دارند، غالبا نسبتی مستقیم با ادبیات ایرانی - اسلامی دارد و این نشان از دید وسیع هنرمند ایرانی در عصر حاضر دارد که با تجلی کمال، تناسب و توازن داشتند. نقوش بهمرور زمان، از آثار نقاشی و نگارگری بر فرش ظاهر شدند و در فرش نقش بهشت ایرانی، رابطه بین نمادها و نشانههای فرش و نقاشی، مستقیم و غیرمستقیم شکفته و مشهود گردید. طرحهای متنوع و نقوش فرش که در ادوار مختلف اغلب در شرق ایران آشکار شد، به طرحهای فاخر این اثر بینظیر بیشترین نزدیکی را دارد. مفاهیم مرتبط با فرش دستباف ایران نظیر ضرورت و اهمیت پروژه، طراحی منحصر بهفرد، ترکیب هنر تجسمی، اصالت رنگ گیاهی، مواد و مصالح اصیل ایرانی، ویژگیهای موثر بر ارزش، روش مدیریت پروژه، ترکیب هنر، فرهنگ، علم و صنعت در عصر حاضر بر معرفی آثار فاخر و نفیس فرش دلالت دارد
خلاصه ماشینی:
"بدین سبب در رنگبندی اثر بیهمتای فرش بهشت ایرانی از 66 رنگ گیاهی متنوع بهرهگیری شده است که جلوههای ویژهای در چشم بیننده ایجادمیکند و بهلحاظ ارزش مادی و صرف زمان فراوان برای آمادهسازی رنگ و تثبیت آن در طول 10 سال بافت، معادل ریالی واقعی برای آن نمیتوان تعیین کرد.
-7 ویژگیهای موثر بر ارزش کلید واژگانی که ویژگیهای منحصر بهفرد ارزشمحور در این فرش ایجاد میکند، یادآور جمیع جهات کیفی در خلق این اثر است: اندازه 10 متر در 10 متر، رنگ طبیعی گیاهی، تنوع 66 رنگ، نوع تار، 70 درصد نخ پر تاب و 30 در صد ابریشم، نخ پنبه برای پود، نوع پرز مرکب پشم، کرک، ابریشم، رجشمار هفتاد، بیش از 105 میلیون گره، بهکارگیری بیش از 10 بافنده و طراح و مدیر حرفهای، بیش از ده سال زمان بافت (شروع بافت از سال 1375و خاتمهی آن در سال 1386)، عملیات شور، پرداخت، موگیری و کالیبراسیون سال 1389 با بهرهگیری از طرح شاه عباسی، نقوش گل فرنگ، گلهای ختایی، مرغهای متنوع و طرح اسلیمی و مینیاتور در کنار هم و تکمیل بافت زنجیره و شیرازه آن در سال 1390، اثری بدیع خلق نموده است.
تمام پروژههای علمی نیازمند زمانبندی، بودجه و هزینه، کیفیت با مولفههای موثر محدودیتها، نیروی انسانی متخصص، مواد و مصالح اصیل، شرایط و ملزومات مبتنی بر زمان و مکان خاص، تامین لوازم و تجهیزات فنی و کارگاه فعالاند و پروژه فرش بهشت ایرانی با برخورداری از این عوامل و بهرهگیری از تجربهی چندین سالهی مشاوران عالی و صرف ذوق، سلیقه و انگیزهی متعالی، مدیریت و هدایت شده است."