چکیده:
فرش دستباف ایران محصولی ممتاز و یگانه است که در طی تمدن پرشکوه ایران، در حیات فرهنگی و اجتماعی ایرانیان حضوری موثر و چشمگیر داشته است. همه اجزای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فرش از مرحله طراحی و تولید تا عرضه و مصرف، تحت تاثیر ظرفیتهای شگفت این هنر صنعت بوده اند.امروزه و با دگرگویهای صنعتی وقوع یافته طی دهههای اخیر، تعاریف جدیدی از تولید و مصرف در جوامع شکل گرفته است. پویایی و انطباق محصولات و صنایع سنتی با روندهای جدید نیازمند انعطاف آنها از یک سو و آموزشها و آگاهیبخشیهای اجتماعی از سوی دیگر است.رسانهها در این میان مسوولیت اصلی آموزش و آگاهی بخشیهای اجتماعی را بر عهده دارند و این مسوولیت در برابر محصول ملی همچون فرش، اهمیتی دوچندان مییابد. رسانههای تخصصی حوزه فرش میتوانند در این میان ضمن اطلاعرسانی به جامعه فعالان فرش کشور، در تشویق و ترغیب نشریات عمومی نسبت به ادای دین به فرش ایران موثر باشند، اما متاسفانه خود این رسانهها با چالشها و مشکلات فرارو مواجهند. این گزارش به معرفی و سرانجام نشریات تخصصی فرش در ایران میپردازد
خلاصه ماشینی:
"اما برحسب گفتوگویی که به آن اشاره شد، مدیر ارشد فرش انتظار دیگری داشت و با همین انتظارات بر عملکرد دانشجویان و دانشآموختگان فرش مهر کیفیت یا عدم کیفیت میزد که با توجه به ضرورتها و کارکردهای رشته دانشگاهی فرش، ملاک صحیحی برای سنجش نیست و بهنظر میرسد مسوولان و فعالان بازار نیز باید نسبت به آموزشها و تواناییهای دانشآموختگان فرش توجیه شوند تا با این ملاکها عملکرد دانشگاه را مورد سنجش قرارندهند.
در یکی از مکاتبههای اداری شرکت فرش ایران در سال 1344ش به اختصاصیافتن شماره ویژهای از یک مجله خارجی به فرش ایرانی اشاره شده است: «چون تبلیغات برای فرش ایران بهطور اعم و فرش محصول آن شرکت بهطور اخص بهوسیله مطبوعات، مجلهها، نمایش فیلم، و ایجاد نمایشگاهها مستلزم مخارج گزاف است که از عهده یک شرکت و تجارتخانه خارج است، ترتیبی داده شده که موسسههای مختلف در ممالک مختلف طبق توافقی که بین آنان داده خواهد شد، در مخارج تبلیغات به نسبت اهمیت بازار هر یک شرکت نمایند و مختصر اقداماتی که به مرحله عمل درآمده از قبیل شماره فوقالعاده مجله تاتلر راجع به ایران و همچنین فیلم رنگی راجع به صنعت فرش ایران که اعضا محترم هیئت مدیره آن شرکت ملاحظه فرموده و تصور میرود مورد توجه واقع شده به اهمیت و تاثیر آن در تبلیغ و هزینه گزاف آن پی برده باشند و الا چنانچه مایل باشند در یک یا چند شرکت بهخصوص فقط نمایندگی شرکت دائر باشد بسته به نظر اولیای آن شرکت است» (مرکز اسناد و کتابخانه ملی، سند شماره 244/827)."