خلاصه ماشینی:
"(در این طبقه اجتماعی زیاد بودن النگو در دست نشانه ثروتمندتر بودن است) -5 دستبندهای زنجیری و یا پهن النگو مانند -6 گوشوارههای حلقهای، کشکولی، هندی یا سکهای -7 انگشترهای ساده یا همراه با عقیق، فیروزه و لعل (تصویر7) طبقه متوسط گروه دوم طبقه متوسط بودند که اکثریت جامعه را تشکیلمیدادند.
در این دوره بهعلت پیشرفت فناوری و تولید دستگاههای ساخت طلا بهصورت تو خالی و با کیفیت در اروپا و امریکا، اکثر مصنوعات با وزنی سبک و قابل خرید برای افراد در طبقات مختلف جامعه تولیدگردید و بههمین علت، طبقات پاییندست جامعه نیز میتوانستند از این زیورآلات بهرهمند شوند، ولی همچنان از طرحهای ذکرشده در قبل نیز استفاده میکردند.
با برندهایی مانند رولکس، کارتیه و فیگارو (تصویر 12) دهه 80 و 90 در این دوره با توجه بهکاربرد زیاد رایانه در کشورهای صاحبنام در تولید طلا جواهر و توانایی ایجاد طرحهای متنوع، کارهای بسیار زیبایی ساخته شد که دارای ویژگیهای ظرافت، زیبایی، وزن سبک و درنتیجه قابلیت خرید برای اکثر اقشار جامعه بود.
اکثر مصنوعات استفاده شده در این دوره برای جواهرات طبقات مختلف عبارت بودند از: -1 زنجیرهای جدید و ظریف در مدلها، رنگها و سایزهای متنوع و همچنین کارهای قدیمیتر مانند ونیزی، فیگارو، رولکس، دیسکو، طنابی، ماری و غیره -2 آویز و پلاکهای سینه با طرحهای فانتزی یا اشکال و رنگهای مختلف و ادعیه مذهبی یا اشکال هندسی حکاکی شده با موضوعات و اشکال مختلف، آویزهایی با سنگهای رنگی و ..."