چکیده:
هدف این پژوهش تعیین سطح خوانایی کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان و مقایسة محتوای کتاب با سطح توانایی و سنی دانشآموزان است. روش تحقیق تحلیل محتوا و استفاده از «شاخص خوانایی گانینگ» و بررسی تصویرهای کتاب بوده است. جامعة آماری محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان بود که سه نمونة صد کلمهای از اول، وسط و آخر کتاب انتخاب شد. بهمنظور بررسی تصویرهای کتاب تعداد ۲۰ تصویر و نمودار کتاب بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش آماری میانگین، جدول فراوانی و تعیین سطح خوانایی گانینگ استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
سطح خوانایی کتاب مطالعات اجتماعی مولود پرورش دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه چکیده هدف این پژوهش تعیین سطح خوانایی کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان و مقایسة محتوای کتاب با سطح توانایی و سنی دانشآموزان است.
در تحلیل محتوای کتابهای درسی غالبا دو تکنیک، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند (آرامبراستر، ۱۳۷۲) ۱ استفاده از فرمولهای خوانایی: این فرمولها برای تعیین درجة پیچیدگیهای زبانی محتوا بهکار میروند.
۱ برای تعیین سطح خوانایی کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان، براساس شاخص سطح خوانایی گانینگ درس اول از فصل اول، درس اول از فصل چهارم و درس هفتم از فصل پنجم بهعنوان نمونه انتخاب شدند.
۲ برای تعیین سطح خوانایی تصویرهای کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان از روش نمونهگیری تصادفی نظاممند (سیستماتیک) استفاده شد و بیست تصویر از تصویرهای کتاب انتخاب شدند.
یافتهها سؤال اول: آیا بین سطح خوانایی بخشهای متفاوت کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان تفاوت وجود دارد؟ پاسخ این پرسش پژوهش در جدول ۱ آمده است.
سؤال دوم: کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان در چه سطحی از شاخص توانایی گانینگ قرار دارد؟ در جدول ۲ میانگین نمرات شاخص گانینگ ۰۴/۱۳ بهدست آمده است.
سؤال سوم: تصویرهای کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان در چه سطحی از خوانایی قرار دارند؟ برای پاسخ دادن به سؤال پژوهش تعداد ۲۰ تصویر و نمودار بهصورت تصادفی نظاممند از کتاب انتخاب شدند.
بنابراین میتوان گفت که کتاب مطالعات اجتماعی پایة اول دبیرستان توانایی فکر کردن را در دانشآموزان افزایش میدهد و موضوع کتاب با آموزش در ارتباط و دارای اعتبار بالایی است.