خلاصه ماشینی:
واضح است معلمی میتواند در شکلگیری و ایجاد هویت فردی و جمعی(تاریخی) دانشآموزان مؤثر باشد که خودش به این مسئله اعتقاد داشته باشد و با بیانش، که برخاسته از اصالت هویتی اوست، آنها را به این مهم توجه دهد.
معلم ممکن است ناگزیر شود بر هزاران سال تاریخ سرزمینها و فرهنگهای مختلف تسلط یابد، از اینرو تفاوت زیادی در میزان دانش آنها با آنچه که باید بدانند به چشم میخورد.
»۹ یکی از عواملی که کار معلمان را در تأثیرگذاری درس تاریخ بر هویت ملی مشکل میکند، ضعف حیرتانگیز آنها در مباحث نظری است.
هویت ملی زمانی دچار بحران میشود که یکی از عناصر آن در خطر باشد، باید این عوامل را شناسایی کرد.
تعامل نادرست با این مسئله ممکن است بحران هویت را تشدید و ما را دچار انزوای فرهنگی و سیاسی کند.
شناخت هستی ما در گرو شناخت تاریخی ماست، در نتیجه باید نسبت به ادبیات کتابهای درسی تاریخ و معلمان تاریخ بهعنوان تقویت هویت ملی توجه کافی شود.
این امر، بخصوص درمورد دورۀ معاصر روی فکر و دیدگاه و در نتیجه هویت دانشآموزان تأثیر منفی میگذارد و آنها را نسبت به تاریخ معاصر کشور خود ناامید و سرخورده میکند، طوریکه ممکن است فکر کنند تلاش آنها برای پیشرفت علمی و فرهنگی در آینده بیهوده است.
چاپ اول ۱۳۸۳.
چاپ اول ۱۳۸۳.
چاپ اول ۱۳۸۳.
چاپ اول ۱۳۸۳.
چاپ اول ۱۳۸۳.
تعامل نادرست با این مسئله ممکن است بحران هویت را تشدید و ما را دچار انزوای فرهنگی و سیاسی کند / / باید به آموزش تاریخ معاصر توجه خاصی شود.