چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانش آموزان با توجه به تفاوت های موجود در وضعیت بهداشت روانی، اجتماعی ـ اقتصادی، جنس و سن انجام گرفت. 551 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد (275 دختر، 276 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین-52 (ریونز- سیبرر و دیگران، 2005)، پرسشنامه بررسی نقاط قوت و مشکلات (گودمن، 1997) و پرسشنامه ویژگی های اجتماعی- اقتصادی (گرمارودی و مرادی، 1389) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که 1) در مقیاس های بهزیستی جسمانی، بهزیستی روانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی، حمایت اجتماعی و همسالان و خودمختاری، پسران وضعیت بهتری نسبت به دختران دارند، 2) دانش آموزان مقطع راهنمایی در تمام ابعاد پرسشنامه کیداسکرین-52 به جز سه بعد حمایت اجتماعی و همسالان، پذیرش اجتماعی و مزاحمت و منابع مالی وضعیت بهتری نسبت به دانش آموزان دبیرستانی به دست آوردند، و 3) در مقیاس های بهزیستی جسمانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی، منابع مالی و بهزیستی روانی بین دانش آموزان دارای وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی بالا و پایین تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک متغیری در مورد مقایسه گروه های بهنجار، مرزی و نابهنجار نشان داد که گروه بهنجار وضعیت بهتری در مقیاس های خلق و هیجان ، پذیرش اجتماعی و مزاحمت، بهزیستی روانی و ادراک خود نسبت به گروه نابهنجار دارد.
he present study was aimed to examine Health-Related Quality of Life (HRQOL) regarding mental health, socio-economic
status, gender and age differences in students. Five hundreds and fifty one middle school and high school students (275
females, 276 males) were selected using multistage cluster sampling. The participants completed the KIDSCREEN-52 Health-
Related Quality of Life Questionnaire (Raven-Sieberer & et al, 2005), the Strengths and Difficulties Questionnaire (Goodman,
1997), and the Socio-economic Status Questionnaire (Garmaroodi & Moradi, 2010). The results indicated that 1) boys scored
higher than girls in physical well-being, social support and peers, self-autonomy, psychological well-being, relationships with
parents, and family life scales, 2) the middle school students had higher scores than the high school students in all KIDSCREEN
scales except for social supports and peers, social acceptance, bullying, and financial resource, and 3) the differences between
students with low and high socioeconomic status were significant in physical well-being, relationships with parents and family life,
financial resource, and psychological well-being. The results of one way analysis of variance (ANOVA) for comparsion of normal,
borderline and abnormal groups indicated that normal group scored higher than abnormal group in mood and emotions, social
acceptance, bullying, psychological well-being, and self perception.
خلاصه ماشینی:
"جدول 2 میانگین، انحراف استاندارد و آزمون t مربوط به ابعاد پرسشنامه کیداسکرین- 52 بر اساس وضعیت اجتماعی و اقتصادی وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین بالا متغیرها M SD M SD t بهزیستی جسمانی 81/65 68/15 75/73 17/15 **82/2- بهزیستی روانشناختی 12/67 03/18 03/74 14/18 *11/2- خلق و هیجان 33/63 45/18 32/69 95/17 81/1- ادراک خود 06/74 30/18 73/78 73/14 54/1- خودمختاری 73/62 24/16 03/66 14/18 07/1- ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی 25/65 23/21 26/75 31/19 **72/2- حمایت اجتماعی و همسالان 43/63 15/17 40/61 86/14 69/0 محیط مدرسه 03/68 84/14 87/71 14/13 51/1- پذیرش اجتماعی و زورگویی 03/83 87/15 38/85 39/14 85/0- منابع مالی 99/59 72/21 18/79 98/18 **17/5- 05/0P<* 01/0P<** نتایج آزمون t به منظور مقایسه نمرات کیفیت زندگی افراد بر اساس وضعیت اجتماعی و اقتصادی نشان میدهد که در مقیاسهای بهزیستی جسمانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی و منابع مالی (01/0P< ) و مقیاس بهزیستی روانی (05/0P< ) بین دانشآموزان دارای وضعیت اجتماعیـ اقتصادی بالا و پایین تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول 3 میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل واریانس یک متغیری مربوط به ابعاد پرسشنامه کیداسکرین-52 بر اساس وضعیت بهداشت روانی وضعیت بهداشت روانی بهنجار مرزی نابهنجار متغیرها M SD M SD M SD (93، 2) F بهزیستی جسمانی 62/74 3/14 74 78/16 72 85/23 14/0 بهزیستی روانشناختی 28/79 74/16 93/68 54/18 62 98/17 **30/6 خلق و هیجان 47/71 85/14 89/63 79/21 57/54 44/24 **35/6 ادراک خود 81/78 48/15 90/68 30/14 64 41/15 **16/5 خودمختاری 01/67 03/13 18/66 58/15 64 78/11 18/0 ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی 61/76 03/15 63/63 39/16 33/64 99/17 **32/5 حمایت اجتماعی و همسالان 77/63 44/14 12/67 11/23 99/64 35/23 43/0 محیط مدرسه 67/72 99/14 06/66 78/16 65 85/23 32/2 پذیرش اجتماعی و زورگویی 91/84 71/13 36/86 54/18 33/65 98/17 **15/8 منابع مالی 62/74 62/20 74 79/21 33/63 44/24 93/1 05/0P<* 01/0P<** نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که بین گروه بهنجار و نابهنجار در مقیاسهای خلق و هیجان، پذیرش اجتماعی (01/0P<)، بهزیستی روانی و ادراک خود (05/0P<) تفاوت معنادار وجود دارد."