خلاصه ماشینی:
"اهتمام هنرمندان دوره اسلامی در جهت تکامل و اعتلاینقوش اسلیمی باعث شد این نقوش که ریشه در تاریخ و هنر ایرانقبل از اسلام دارند با عنوان«نقوش اسلیمی»و وابسته به تمدناسلامی شناخته شوند.
«تکرارنقش مایههای واحد،حرکت شعلهسان خطوط و برابری اشکالبرجسته یا فرورفته از لحاظ تزیینی که به طور معکوس مشابهیکدیگرند،تشخص نقوش را از بین برده و روان را از متعلقات(*)عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز درونیش یعنی از«اصنام»شهوت و هوی میرهد و با اهتزاز در خوددر حالت ناب بود و وجود،مستغرق میشود»(همان،146) باآنکه بین نگارههای نقوش اسلیمی در هنر ایران قبل از اسلاممکرر دیده شده و هنرمندان ایرانی نقش اساسی در سیر تکاملو اعتلای این نقوش داشتهاند،برخی پژوهشگران غربی وجودهنرمندان عرب را دلیل گسترش و تکامل این نقوش میدانند.
در دوره اسلامی نیز این هنرمندان ایرانی بودندکه هنر بهارثبرده از پیشینیان خود را با شرایط دین جدید تطبیقداده و آثار پیشرویی در این زمینه به وجود آوردند.
مساله دیگر زائدههایی است که به شکلبرگ از ساقهها جدا شدهاند،این عناصر که در طراحی سنتی بهچنگ اسلیمی معروفند،در سایر هنرها و آثار تزیینی دورۀ ساسانی و(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 2-نقش گچبریشده چنگ اسلیمی،چال ترخان ری،قرن اول قبلاز اسلام،موزۀ ایران باستان.
واقعیت این است که برخلافآنچه برخی محققان و پژوهشگران هنر اسلامی علت بهوجودآمدن نقوشاسلیمی را نتیجه تحریم صورتگری از جانداران در دین اسلام میدانند و تشابهواژه«اسلیمی»یا آرابسک را با«اسلامی»دلیلی بر ادعای خود میآورند،ریشههای این نقوش را میتوان در هنر ایران قبل از اسلام جستوجو کردهو به نتایج غیر قابل انکاری دست یافت."