چکیده:
امروزه توسعه منابع انسانی مهمترین هدف سازمان ها است و استقرار زمینه ی مناسب برای چنین توسعه ای در اولویت قرار دارد. در بسترسازی این توسعه عوامل گوناگون نقش دارند که از آن جمله فرهنگ سازمانی است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین فرهنگ سازمانی و جو توسعه منابع انسانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بیرجند انجام شده که به هشت فرضیه پاسخ دهی می شود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان دانشگاه بیرجند بوده که در مجموع 130 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی از جمله آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافته های توصیفی پژوهش نشان داد که در مجموع میانگین ابعاد فرهنگ سازمانی به طور معناداری از حد متوسط بالاتر است. نتایج همبستگی نیز دلالت بر آن دارد که بین فرهنگ سازمانی و جو توسعه منابع انسانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. علاوه بر این، نتایج تحلیل رگرسیون پژوهش نیز نشان داد که در بین ابعاد مشارکت، سازگاری، انطباق پذیری و ماموریت، بعد ماموریت بهترین شاخص پیش بینی کننده جو توسعه منابع انسانی دانشگاه است. این امر دلالت بر این دارد که اگر سازمان مسیر آینده اش روشن باشد، جو سازمان در زمینه توسعه منابع انسانی مطلوب تر می شود. بر این اساس، به مدیران دانشگاه پیشنهاد می شود که اقدامات را بر اساس برنامه ریزی راهبردی انجام دهند و همچنین کارکنان را نیز از برنامه ها و اهداف دانشگاه و راه های تحقق آن مطلع کنند.
خلاصه ماشینی:
"ابعاد فرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون و رابطهی آن با جو توسعه منابع انسانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بیرجند تاریخ دریافت:92/1/20 تاریخ پذیرش:92/3/5 هادی پورشافعی1 علی عسگری2 فاطمه نیازی3 چکیده امروزه توسعه منابع انسانی مهمترین سازمانها است و استقرار زمینهی مناسب برای چنین توسعهای در اولویت قرار دارد.
باتوجه به نتایج پیشینه تحقیق،اغلب اعتقاد بر این است رفتار سازمانی فرد از فرهنگ حاکم بر سازمان تأثیر میپذیرد و از آنجایی که مدیران باید در حفظ و توسعه نیروی انسانی بهعنوان منابع ارزشمند سازمان عنایت ویژهای نمایند،باید فرهنگ را به عنوان پایهای برای تشخیص و حل مسائل و پرورش و بهبود رویهها یا سیاستهای جدید درک نمایند.
یعنی هرچه در دانشگاه تفویض اختیار و ارائه فرصتهای تصمیمگیری به کارکنان بیشتر باشد و آنها را برای انجام کار گروهی و تیمی مورد تشویق قرار دهد و همواره بر روی افزایش مهارتها و تواناییهای کارکنانشان سرمایهگذاری کنند،تعهد سازمان به توسعه مناسب بوده و جو در زمینه پرورش منابع انسانی مطلوبتر میشود.
نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه هشتم نشان داد که بعد"مأموریت"با مقادیر 3/101- t و 0/002- P و مقدار 0/28- B و"سازگاری"با مقدار 0/916- 2 t و 29- B در مقایسه با دیگر ابعاد فرهنگ سازمانی،پیشبینی بهتری برای جو توسعه منابع انسانی دانشگاه است.
باتوجه به نتیجه این تحقیق میتوان اظهار نمود که چنانچه مدیران و مسؤولان دانشگاه تعهدی نسبت به توسعه کارکنان را دارند،لازم است چشمانداز سازمان،اهداف و راههای رسیدن به اهداف را مشخص کرده و وظیفه هر واحد،بخش و حتی هر فرد بهطور واضح و در ارتباط باهم تعیین شود تا با کاهش ابهام در مسیرهای کاری،جو سازمان در زمینه توسعه منابع انسانی و کارکنان بهبود یابد."