چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیلکننده فرهنگ سازمانی ادراک شده در رابطه بین عدالت و بیعدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی و رفتارهای مدنی ـ تحصیلی دانشجویان به مرحله اجرا درآمد. روش اجرا: جامعه آماری پژوهش را دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تشکیل دادند. از میان آنها 357 نفر به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عدالت و بیعدالتی آموزشی، فریب کاری تحصیلی و رفتارهای مدنی ـ تحصیلی و پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ سازمانی ادراک شده بودند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج حاصله نشان داد که: 1. فرهنگ سازمانی ادراک شده رابطه عدالت آموزشی را با فریبکاری تحصیلی تعدیل مینماید. بدین معنی که در فرهنگ سازمانی باز، رابطه عدالت آموزشی با فریبکاری تحصیلی منفی و معنادار است (01/0P<). 2. فرهنگ سازمانی ادراک شده همچنین رابطه عدالت آموزشی را با رفتارهای مدنی ـ تحصیلی تعدیل مینمود.نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتبجه گرفت که در فرهنگ سازمانی باز ، بین عدالت آموزشی با رفتارهای مدنی ـ تحصیلی رابطه مثبت و معنادار (01/0P<) وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"خردنظری در نظر گرفته شده در این پژوهش برای فرهنگ سازمانی دانشگاه، براساس آنچه در پی میآید، نقش تعدیلکننده در رابطه عدالت و بیعدالتی آموزشی 7 با رفتارهای مدنی ـ تحصیلی 8 و فریبکاری تحصیلی 9 براساس الگوی ارائه شده در شکل 1 در میان دانشجویان است.
به همین جهت است که در محیطهای سازمانی و کاری اغلب از عدالت ادراک - Organizational culture - Livari & Huisman - Welch Srnka - Arnold & Spell - Gebert & Borner - Educational justice and injustice - Education citizenship behavior - Education cheating شده 1 سخن به میان آمده و میآید (گلپرور و کرمی، 1389).
اما فراتر از یافتههای ارائه شده در خصوص پیوند میان عدالت و بیعدالتی با رفتارهای مدنی ـ تحصیلی و فریب کاری تحصیلی، براساس آنچه در شکل 1 نشان داده شده، فرهنگ دانشگاه (باز یا بسته) به عنوان متغیر تعدیلگر در این روابط مطرح شده است.
بر همین پایه هدف از اجرای این پژوهش، بررسی این مسئله بوده که آیا فرهنگ دانشگاه (باز یا بسته) میتواند رابطه عدالت و بیعدالتی آموزشی را با - Perceived justice - Social exchange رفتارهای مدنی ـ تحصیلی و فریبکاری تحصیلی تعدیل نماید یا خیر؟ پاسخ علمی برای این سؤال، هدف اصلی این پژوهش بوده است.
در جدول 2، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی برای بررسی نقش فرهنگ دانشگاه در رابطه بین عدالت و بیعدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی و رفتارهای مدنی ـ تحصیلی ارائه شده است."