خلاصه ماشینی:
"در اولین مبحث این بخش بیان شده است که:برای این که رفتاری مثبت در کودک تقویت شود یا دوام یابد ترتیبی بدهید که پس از اینکه کودک هر بار رفتار مورد نظر را انجام داد،پاداش به او داده شود.
روانشناسان شیوههای گوناگونی برای برنامهریزی تقویت گاهگاهی پیشنهاد کردهاند1- برنامهریزی بر اساس شماره پاسخهای درست 2- برنامه ریزی بر اساس فاصلههای زمانی 3-برنامههای ترکیبی تقویت 4-برنامه ریزی تقویت گاهگاهی به طور کلی مهمترین نکتهای که در استفاده از تقویت گاهگاهی باید مد نظر قرار گیرد این است که آن رفتار باید ابتدا به خوبی آموخته شده باشد و پس از آن برای ثبات و دوام آن رفتار کوشش شود و او به صورت گاهگاهی تقویت شود.
در مورد بکارگیری این اصل بیان شده که چگونه پدر و مادر یا مربی باید در عدم تکرار رفتار نامطلوب اصرار کنند تا کودک از ان رفتار ناپسند به کلی خسته و بیزار شود زیرا اگر کودک فرصت کند و پس از چندین بار انجام ندادن ان رفتار مدتی به استراحت بپردازد و رفع خستگی کند،ان رفتار را از سر خواهد گرفت.
نکته مهم این که اصل اشباع را در مورد رفتارهایی باید به کار برد که برای کودک یا دیگران زیان آور نباشد و دیگر این که در حضور کودکان و همبازیهای کودک به ادامه رفتار نامطلوب اصرار نورزیم زیرا در این صورت جنبه منفی برای دیگران پیدا خواهد کرد.
البته در مورد انتخاب روش مناسب برای تغییر دادن رفتار نامطلوب باید توجه داشت دارد که این انتخاب بستگی به نوع رفتار نامطلوب دار که کارشناسان اصل تقویت رفتار مغایر را بیشتر از روشهای دیگر توصیه کردهاند."