Abstract:
پیش بینی نرخ بازده سهام ، همواره یکی از مهم ترین مباحث بازارهـای مـالی بـوده اسـت . ایـن پـژوهش بـا اسـتفاده از آزمون معنیداری ضرایب متغیرهای توضیحی الگوها و الگوی رگرسـیون داده هـای ترکیبـی واحـدهای مقطعـی و سـری زمانی و ضریب تعیین تعدیل شده ، الگوی پنج عاملی فاما و فرنچ و الگوی چهارعاملی کارهارت را برای تبیین بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی بین سال های ١٣٨٧ تا ١٣٩٢ مقایسـه کـرده اسـت . متغیرهای الگوی کارهارت شامل عوامل صرف ریسک بازار، ارزش ، اندازه و مومنتوم است . در الگوی پنج عاملی فامـا و فرنچ ، افزون بر عوامل الگوی کارهارت از عامل سودآوری نیز استفاده شده است . نتایج پژوهش نشان مـیدهـد از لحـاظ آماری، عوامل صرف ریسک بازار، اندازه و ارزش بر بازده سهام تاثیر میگذارنـد و دو عامـل مومنتـوم و سـودآوری بـر بازده سهام تاثیری ندارند. به بیان دیگر نتایج پژوهش نشان میدهد در بورس اوراق بهادار تهران ، الگوی سه عـاملی فامـا و فرنچ صدق میکند؛ اما الگوی چهارعاملی کارهارت و پنج عاملی فاما و فرنچ صدق نمیکند.
predicting stock returns has been one of the most important financial market issues. In this paper، we compare the five-factor model of Fama and French model and four-factor model of Carhart to explain stock returns of listed companies in the Tehran Stock Exchange during 1387-1392. Carhart model variables include market risk premium، value، size and momentum. The variables included in the five factor model of Fama and French are market risk premium، value، size، momentum and profitability factors. The results show that there is a significant relation between stock return and market risk premium، size، and value factors. However، momentum and profitability do not show a significant relation with stock returns. In other words، the results show that in the Tehran Stock Exchange، Fama and French three-factor model is credible، while Carhart four-factor model and Fama and French five-factor model does not valid.
Machine summary:
"جدول (٤) نتایج آزمون الگوی پنج عاملی فاما و فرنچ (الگوی ٢) Rit – RFt = ai + bi(RMt – RFt) + siSMBt + hiHMLt + wiWMLt+riRMWt + eit نام متغیر ضرایب آمارة t سطح معناداری آمارة t عامل ارزش (HML) 0/00003 0/86 0/392 عامل اندازه (SMB) 1/47×10-7 2/36 0/019 عامل صرف ریسک (RP) -0/00001 -0/37 0/711 عامل مومنتوم (WML) -4/08×10-8 -1/32 0/188 عامل سودآوری (RMW) -0/00004 -0/86 0/389 عرض از مبدأ 0/04790 2/19 0/029 سطح معناداری آمارة اف لیمر (اف مقید یا آزمون چاو) = ٠/٠١٤١ سطح معناداری آمارة F = ٠/٠٠٠ ضریب تعیین تعدیل شدة الگو= ٠/٠١٨ با مراجعـه بـه جـدول ٤ و سـطح معنـاداری آمـارة F قلمروی زمانی یا مکانی پژوهش بتـوان جسـتجو کـرد و مشاهده میشود کـه فرضـیۀ صـفربودن تمـامی ضـرایب تعیین دقیق تر علل آن ، مستلزم اجرای پژوهش های بیشتر متغیرها رد میشود و حداقل یکی از متغیرهای پـژوهش در این زمینه است ؛ بنابراین مـیتـوان اسـتنباط کـرد کـه بـر بـازده سـهام تـأثیر مـیگـذارد.
همچنــین نتــایج ایــن پــژوهش نشــان French three Factor model and basic Carhart four factors Model in Explaining میدهد عامل سودآوری بر بازده سهام تأثیر نمیگـذارد the Stock return on Tehran Stock Exchange, Journal of Asset Management و این امر برخلاف نتایج حاصل از پژوهش فاما و فـرنچ and Financing, Vol. 2, No. 3: 18-27."