Abstract:
این تحقیق باهدف شناسایی مولفههای تجاری شدن ورزش فوتبال در ایران، با استفاده از روش آمیخته اکتشافی (تحلیل مضمون و دلفی)، انجام شده است. اعضای پانل براساس روش نمونهگیری هدفمند تعداد 42 نفر میباشند. یافتهها نشان داد: تعداد 8 مضمون بهعنوان تمهای نهایی شناسایی شدند که عبارتند از: 1. رواج خرید و فروش و قیمتگذاری فوتبالیستها؛ 2. مادی شدن اکثر فعالیتها در جامعه؛ 3. تامین منابع مالی برای فعالیتهای مرتبط با فوتبال؛ 4. انگیزههای فردی فوتبالیستها؛ 5. انگیزههای سودجویانه دلالان؛ 6. رسانهها و فضای مجازی؛ 7. بُعد سوداگری فوتبال و 8. پیامدهای تجاری شدن فوتبال. سپس این مضامین در دو راند (دلفی) مورد داوری متخصصان و خبرگان قرار گرفت و نتایج نشان داد: برای مولفههای تجاری شدن فوتبال تعداد 12 مولفه؛ برای مولفههای انگیزه باشگاهها و موسسات ورزشی در تجاریسازی فوتبال تعداد 14 مولفه؛ برای مولفههای انگیزه فوتبالیستها در تجاری-سازی فوتبال تعداد 12 مولفه؛ برای مولفههای انگیزه موسسات و شرکتهای رسانهای در تجاریسازی فوتبال تعداد 11 مولفه؛ برای مولفههای نتایج تجاریسازی فوتبال تعداد 17 مولفه مورد توافق کارشناسان و متخصصان قرار گرفت. یافتهها نشان داد: اکثر فعالیتهای مرتبط با فوتبال صرفا بهخاطر کسب درآمد و جنبه اقتصادی انجام میگیرد و امر تجاریسازی فوتبال بیتاثیر از عامل اقتصادی و مالی نمیباشد.
This research was conducted with the aim of identifying the components of the commercialization of football in Iran, using a mixed exploratory method (thematic analysis and Delphi). 8 themes were identified as the final themes, which are: 1. Prevalence of buying and selling and pricing of football players; 2. Materialization of most activities in society; 3. providing financial resources for activities related to football; 4. Individual motivations of football players; 5. Profit-seeking motives of dealers; 6. Media and virtual space; 7. Dimension of commercialization of football and 8. Consequences of commercialization of football. Then these themes were judged by experts in two rounds (Delphi) and the results showed: 12 components for the commercialization of football; For the motivation of sports clubs and institutions in the commercialization of 14-component football; For the motivation of football players in the commercialization of football, 12 components; For the motivation of media companies in the commercialization of football, 11 components; For the results of football commercialization, 17 components were agreed upon by experts. The findings showed that most of the activities related to football are done only to earn money and the commercialization of football is not affected by the economic factor.