Abstract:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیشایندهای محیط رسانههای اجتماعی با رویکرد اعتماد رسانهای ـ اجتماعی بر امنیت اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و با روش اجرا در قالب یک پژوهش توصیفی ـ پیمایشی با رویکرد مقطعی انجام شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ شهروندان شهر تهران بود که از این میان، نمونهای متشکل از 200 نفر انتخاب شده است. برای محاسبۀ حجم نمونه از فرمول مختص معادلات ساختاری (5q<n<15q) استفاده شده است. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات جهت آزمون فرضیهها پرسشنامهای شامل 6 بعد و 26 سوال تنظیم شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و روایی همگرا و پایایی پرسشنامه با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. فرضیهها با تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پیالاس مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد که کیفیت اطلاعات تاثیر مثبت و معناداری بر اعتماد اجتماعی دارد؛ اعتبار اطلاعات تاثیر مثبت و معناداری بر اعتماد اجتماعی دارد؛ صداقت ادراکشده تاثیر مثبت و معناداری بر اعتماد اجتماعی دارد؛ اعتماد اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر سرمایۀ اجتماعی دارد؛ اعتماد اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر امنیت اجتماعی دارد؛ سرمایۀ اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر امنیت اجتماعی دارد. درمجموع یافتههای این تحقیق نشان میدهد که پیشایندهای محیط رسانههای اجتماعی از طریق تاثیرگذاری بر اعتماد و سرمایۀ اجتماعی میتواند نقش مثبتی در شکلگیری امنیت اجتماعی ایفا کند.
The present study aimed to design a model of social media environment antecedents with a socio-media trust approach to social security. This study is an applied goal in terms of implementation method in the form of a descriptive-survey research with a cross-sectional approach. The statistical population includes all citizens in Tehran, from which a sample of 200 people has been selected. In this study, a questionnaire including 6 dimensions and 26 questions was used to collect information to test the hypotheses. The validity of the questionnaire was confirmed using content validity method and convergent validity and the reliability of the questionnaire was calculated by calculating Cronbach's alpha coefficient and combined reliability. To test the hypotheses, the partial least squares technique and Smart PLS software were used. The results of testing research hypotheses showed that information quality has a positive and significant effect on social trust; Information credibility has a positive and significant effect on social trust; Perceived honesty has a positive and significant effect on social trust; Social trust has a positive and significant effect on social capital; Social trust has a positive and significant effect on social security; Social capital has a positive and significant effect on social security. Overall, the findings of this study show that the antecedents of the social media environment can play a positive role in shaping social security by influencing trust and social capital.
Machine summary:
با توجه به آنچه گفته شد باید پرسید که در فضای رسانه کیفیت اطلاعات، اعتبار اطلاعات منتشرشده، و راستیآزمایی مخاطب از اطلاعات منتشرشده چه تأثیری بر میزان اعتماد اجتماعی دارد؟ رابطة اعتماد اجتماعی با امنیت و سرمایة اجتماعی چیست؟ سرمایة اجتماعی چه تأثیری بر امنیت اجتماعی دارد؟ برای پاسخ به این پرسشها پژوهش حاضر سعی دارد تا با تبیین یک رابطة منطقی، مبتنی بر مستندات بین رسانههای اجتماعی و امنیت اجتماعی، به درک این موضوع کمک کند که اگر رسانههای اجتماعی از ویژگیهای خاصی برخوردار باشند، به شکل معناداری میتوانند سطح اعتماد و امنیت اجتماعی را ارتقا بخشند.
نگریستن از دریچة اعتماد به رسانه، یکی از شاخصهای سرمایة اجتماعی است و از آن رو اهمیت دارد که بدانیم هرچند این اعتماد میتواند در ابعاد گوناگونش دچار تغییر و تحولات سریع شود، در کل امری است که در بستر واقعیتهای سیاسی ـ اجتماعی یک جامعه شکل میگیرد و عوامل زیادی نیز در آن نقش دارند.
اما تعریف مد نظر از جهت کلنگر این است که اعتماد علاوهبر اینکه بر شکلگیری امنیت اجتماعی تأثیر دارد، به منزلة پیشایندی برای سرمایة اجتماعی عمل میکند.
لیبراتوره 5 و دیگران (2018) معتقدند برخی از پژوهشهای گذشته که رابطه بین اعتبار Christensen Shehata Matthes Howard Liberatore اطلاعات، قصد رفتاری و تمایل به اشتراکگذاری اطلاعات را در بستر شبکههای اجتماعی بررسی کردهاند، به این نتیجه رسیدند که رابطة مستقیمی بین اعتبار اطلاعات و تمایلهای رفتاری ـ اجتماعی شهروندان وجود دارد.
مطابق این با ادبیات، فرضیههای پژوهش به این شرح توسعه داده شده است: اعتبار اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد اجتماعی دارد.
“Investigating the relationship between social capital and knowledge management in the employees of the Islamic Azad University of Sanandaj”.