Abstract:
کودکان و نوجوانان همواره از قهرمان فیلم متأثر میشوند و نمایش چنین شخصیت ویژهای در ذهن و کردارشان تأثیر فراوانی میگذارد. بدینسان رسانههای مختلف در جهان از جمله سینما در تلاشاند جهت همذاتپنداری مخاطب کودک و نوجوان از نمایش و نقش قهرمان در آثارشان بهره گیرند. ادبیات و فرهنگ ایران زمین مملو است از قهرمانها و شخصیتهای فاخر که در پاسداشت مُلک، دین و جان مردم نقش اساسی داشتهاند و سینمای ایران میتواند بدان توجه کند. این پژوهش با هدفی کاربردی صورت گرفته و مسئلة اصلی آن واکاوی جایگاه قهرمان و قهرمانپروری در سینمای پس از انقلاب ایران است. روش تحقیق کیفی با رویکرد اسطورهای، بر مبنای مطالعة موردی و بر اساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل، کریستوفر ووکلر و مورین مورداک است. از این روی نمونههای موردی بچههای آسمان و من ترانه پانزده سال دارم از سینمای کودک و نوجوان پس از انقلاب به صورت انتخاب هدفمند از موارد مطلوب گزینش شده و بر مبنای مبانی نظری تحلیل شده است.
Children and teenagers cinema have abundant and attractive capabilities that can be more effective than other means for growth and mental and social training of low age generation. Children and teenagers are always influenced by the hero of the film and showing such special character has very effects on their mind and on their behavior. Heroic journey is a pattern which most of thinkers including mythologists have considered it one of people who has studied the myth of the hero seriously, is Joseph Campbell.Christopher Vogler has extended the Campbell’s opinion and adds somethings to it. Maureen Murdock thinks that model of champ bell and Vogler is quite manly and incomplete and he suggests “the depth of feminism” in her book named Heroin’s Journey. The methodology of the study is qualitative and its approach is mythical. Hence after reviewing the research literature and theoretical bases, for detection and reaching proper results, case study samples of “heaven children” and I, Taraneh, am fifteen years old” from after Islamic revolution of Iran children and teenagers’ cinema have been chosen purposefully from optimal cases and based on theoretical foundations assigned to the film and they have been deliberated and analyzed.
Machine summary:
کاربست قهرمانپروری در سینمای کودک و نوجوان پس از انقلاب بر اساس الگوی سفر قهرمان (مورد مطالعه: فیلمهای بچههای آسمان و من ترانه پانزده سال دارم) نوشتة پیام زینالعابدینی٭ مهناز ولیپور٭٭ چکیده کودکان و نوجوانان همواره از قهرمان فیلم متأثر میشوند و نمایش چنین شخصیت ویژهای در ذهن و کردارشان تأثیر فراوانی میگذارد.
مقالهای با عنوان "مطالعة مؤلفههای قهرمانان نوجوان در فیلمنامه بر اساس الگوی سفر قهرمان با در نظر گرفتن فرهنگ و هویت ایرانی( بررسی موردی: فیلمهای کودکی ایوان و کودک و فرشته)" منتشر کرده و در این تحقیق آورده است که در چنددهة گذشته، برخی صاحبنظران حوزة فیلمنامهنویسی تلاش کردهاند الگوهای مختلفی را برای شخصیتپردازی قهرمان در سینما و تلویزیون طراحی کنند.
شمس قریشی (1397) تحلیل الگوی سفر قهرمان در فیلمهای ایرانی بر اساس ساختار اسطورهای، را برای موضوع پایاننامة کارشناسی ارشد خود انتخاب کرده است او در این پایاننامه آورده است که بسیاری از تحلیلها از قهرمان فیلم، بر مبنای ساختار ارسطویی صورت گرفته و به دلیل عدم ارزیابی جامع تحلیلی از فیلمهای قهرمانمحور، الگوی سفر قهرمان میتواند، تحول قهرمان را با توجه به ساختار اسطورهای جوزف کمبل و سفر نویسنده ووگلر ارائه دهد.
از این رو پس از بررسی ادبیات پژوهش و مبانی نظری، برای آشکارسازی و رسیدن به نتیجة مناسب، نمونههای موردی فیلم بچههای آسمان و من ترانه پانزده سال دارم از سینمای کودک و نوجوان پس از انقلاب به صورت انتخاب هدفمند از موارد مطلوب گزینش شده و بر مبنای مبانی نظری و استدلالهای خود بحث و واکاوی میشود.