Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تداوم استفاده از اپلیکیشن موبایلی اسنپفود با استفاده از مدل پذیرش فناوری و مدل تأیید انتظار انجام شده است. روش پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کاربران اسنپفود در شهر مشهد بوده که با روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس قاعدۀ 5 تا 15برابر تعداد گویهها (دهبرابر) 340 پرسشنامه توزیع شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ استاندارد تام و دیگران (2018) بوده است. جهت روایی و پایایی ابزار از روایی محتوا و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شد. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد، تمام عوامل موجود در مدل پذیرش فناوری بر تداوم استفاده از اپلیکیشن تأثیر مثبت و معناداری دارند. بهعلاوه تأثیر تأیید و عملکرد مورد انتظار و رضایت و نیز تأثیر تأیید بر عملکرد مورد انتظار معنادار گزارش شده است. تأثیر معناداری بین تأیید از طریق عملکرد مورد انتظار و از طریق رضایت بر تداوم استفادۀ کاربران از اپلیکیشن تأیید نشد. عملکرد مورد انتظار نیز از طریق رضایت بر تداوم استفاده کاربران از اپلیکیشن تأثیر مثبت و معناداری نشان داد.
The aim of this study was to investigate the factors affecting the continued use of Snapfood mobile application using technology acceptance model and waiting confirmation model. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection. The statistical population of the study was Snapfood users in Mashhad, which was distributed by sampling method and based on the rule of 5 to 15 times the number of items 340 questionnaires. Data collection tool was a standard questionnaire of Tom et al. (2018). For validity and reliability of the instrument, content validity and Cronbach's alpha coefficient were used and in order to test the research hypotheses, structural equation modeling with Smart PLS software was used. The results of testing the research hypotheses showed that all the factors in the technology acceptance model have a positive and significant effect on the continuity of application. In addition, the effect of approval and expected performance and satisfaction as well as the effect of approval on expected performance are significant. The significant effect between confirmation through expected performance and through satisfaction on users' continued use of the application was not confirmed. The expected performance also showed a positive and significant effect on users' continued use of the application through satisfaction.
Machine summary:
عوامل مؤثر بر قصد استفاده از اپلیکیشن موبایلی اسنپ فود (مورد مطالعه: کاربران شهر مشهد) نوشتة معصومه عربشاهی٭ اسامه علیمشکور٭٭ امید بهبودی٭٭٭ چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تداوم استفاده از اپلیکیشن موبایلی اسنپفود با استفاده از مدل پذیرش فناوری و مدل تأیید انتظار انجام شده است.
ارزش قیمت مقایسة م Ruangkanjanases Shaw & Sergueeva Chang Alam Brevell دریافتی حاصل از مصرف خدمات و هزینة استفاده از آن توسط مصرفکنندگان است و زمانی مثبت میشود که مزایای استفاده از اپلیکیشن، بیش از هزینههای پولی تصور شود (مجدم و دیگران، 1398).
نتایج نشان داد عوامل عملکرد مورد انتظار و تأثیر اجتماعی بر قصد استفاده تأثیر مثبت داشته، اما عامل تلاش مورد انتظار تأثیر مثبتی ند > 2 n"/>n"/> (2020) در مقالهای به بررسی استفادة مداوم سیستمهای ردیاب تناسب اندام: بسط مدل یکپارچة پذیرش فناوری با ارزیابی خطر سلامتی و رضایت پرداختند.
نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار تلاش مورد انتظار و شرایط تسهیلکننده بر قصد استفاده از سیستمهای بانکی موبای چنگ و دیگران (2020) در تحقیقی به بررسی عوامل مؤثر بر تداوم استفادة افراد برای جستوجوی اطلاعات از رسانة اجتماعی در حوادث طبیعی پرداختند.
نتایج حاکی از تأثیر معنادار، رضایت، اعتماد، لذت درکشده، عملکرد مورد انتظار و تلاش مورد انتظار بر قصد استفاده از موب Ayaz & Yanartas Streichan Purouanto & Mayora Aini Chaw کیم و نام 1 (2019) در پژوهشی عوامل مؤثر بر تداوم استفاده از الگوریتمهای توصیهای بر اساس مدل تأیید انتظار را بررسی کردند.
تأیید اپلیکیشن و خدمات آن، که موجب رضایت این افراد شده است بر کاربران بیشتری تأثیر میگذارد و بر تداوم استفاده از اپلیکیشن مؤثر است.