Abstract:
مسئلۀ اصلی مطالعۀ حاضر، توصیف گرایش هواداران به سلبریتیها در فضای اینستاگرام است. در این مطالعه از روش کمی پیمایش و از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. در بخش نظری، به چهار رهیافت نظری «بازنمایی سلبریتیها در شبکههای اجتماعی»، «سبک زندگی و سلبریتی»، «اجتماعیشدن برخط و سلبریتیها» و «ارتباطات تصویری سلبریتی» اشاره شده است. فرضیۀ حاصل از ادبیات نظری اشاره دارد که بازنمایی سبک زندگی سلبریتیها در شبکههای اجتماعی بر اجتماعیشدن برخط کاربران تاثیر دارد و این تاثیرپذیری کاربران با مصرف تصویری و کنش ارتباطی افزایش مییابد.
نتایج پژوهش نشان میدهد که تعامل هواداران با سلبریتیها، در سطح فرااجتماعی، بیش از تعامل در سطح همذاتپنداری و پرستش است. روابط فرااجتماعی به عنوان یک موضوع نوظهور در سطح جامعه، میتواند بر نگرانی افراد از تصویر خود تاثیر بگذارد و بهگونهای پرستش افراد مشهور و تعامل فرااجتماعی در تشدید و تعدیل نگرانی تصویر موثر واقع شود. تقریبا نیمی از کاربران به سلبریتیها کشش و گرایش دارند؛ به نحویکه علاوهبر علاقه به تعامل فرااجتماعی با سلبریتیها، در بعد انتزاعی به الگوبرداری از ارزشها و نگرشهای سلبریتیها پرداخته و در بعد رفتاری نیز به پرستش و تقلید سبک زندگی سلبریتی محبوب میپردازند. مطالعۀ حاضر نشان میدهد که مهمترین فعالیت سلبریتیها در زمینۀ تولید محتوا برای مصرف کاربران عبارت از: « اشتراکگذاری و ارسال تصویر جالب بهروز»، «انتشار فیلم و تصویر از فعالیت حرفهای سلبریتی»، «انتشار دلنوشته برای هواداران در قالب تصویر یا پیام» و «انتشار آثار هواداران در صفحۀ اینستاگرامی خود» است.
Instagram has created a new arena for celebrity activity and changed fan patterns. Today, visual self-representation is the most content of social media. In this situation, celebrities create a new identity for themselves.In this study, the survey method was used to collect information and the questionnaire technique was used. Also, in the theoretical part, the approaches of "representation of celebrities in social networks", "lifestyle and celebrity", "online socialization and celebrities" and "celebrity visual communication" have been used.The results of the research show that the interaction of fans with celebrities at the Para-Social level is more than the interaction at the level of identification and worship. Para-Social Interaction (PSI) as a new issue can affect people's self-image concerns. In such a way that the worship of famous people and Para-Social Interaction (PSI) are effective in this field. Approximately 47% of users are attracted to celebrities. In such a way that in addition to being interested in Para-Social Interaction (PSI) with celebrities, in the abstract dimension, they imitate the values and attitudes of celebrities, and in the behavioral dimension, they worship and imitate the lifestyle of the popular celebrity. The present study shows that the most important content production by celebrities for users is: "sharing and sending interesting updated images", "publishing videos and images of the celebrity's professional activity", "publishing heartfelt messages for fans in the form of images or messages" and "publishing works of fans on their Instagram page".
Machine summary:
در این میان سلبریتیهای اینستاگرام، سبک عکاسی قابل تشخیصی دارند که آنها را میان کاربرانشان محبوب میکند (سرافینلی و ویلی 1 ، 2017 > این واقعیت وجود دارد که بصری شدن، روش کارآمدی برای تأثیرگذاری بر کنشهای روزمرة مردم محسوب میشود، از همین روی، سلبریتیها از اینستاگرام به عنوان ابزاری برای بصریشدن خود استفاده میکنند تا بتوانند بیشترین تأثیر را بر هواداران یا کاربران داشته با > کاربست > شبکههای اجتماعی، با نمایش زندگی سلبریتیها، به بازنمایی امر ممکن و امر آرمانی میپردازند.
گرایش به سلبریتی و تبلیغ پویشهای اجتماعی گرایش به سلبریتی, تبلیغ پویشهای اجتماعی , اصلاً, کم, تا حدودی, زیاد بدون گرایش, 9/31, 4/18, 1/15, 2/9 گرایش کم, 4/29, 8/39, 3/33, 7/27 گرایش متوسط, 2/25, 0/27, 7/24, 4/29 گرایش زیاد, 4/13, 8/14, 9/26, 6/33 کل, 100, 100, 100, 100 آماره, 2/0 سطح معناداری, 00/0 جدول 11 نشان میدهد که بین میزان گرایش کاربران اینستاگرام به سلبریتیها و نگرش آنها نسبت به فعالیت تصویری سلبریتیها در زمینة ایجاد و تبلیغ پویشهای اجتماعی رابطة معناداری وجود دارد و سطح معناداری کمتر از 05/0 است.
گرایش به سلبریتی و ترویج رفتار پرخاشگرانه گرایش به سلبریتی, ترویج رفتار پرخاشگرانه , اصلاً, کم, تا حدودی, زیاد بدون گرایش, 5/21, 6/15, 8/9, 2/3 گرایش کم, 3/38, 5/30, 1/34, 9/12 گرایش متوسط, 9/23, 2/31, 6/36, 3/32 گرایش زیاد, 3/16, 7/22, 5/19, 6/51 کل, 100, 100, 100, 100 آماره, 14/0 سطح معناداری, 00/0 جدول 14 نشان میدهد که بین میزان گرایش کاربران اینستاگرام به سلبریتیها و نگرش آنها نسبت به فعالیت تصویری سلبریتیها در زمینة ترویج رفتار پرخاشگرانه رابطة معناداری وجود دارد و سطح معناداری کمتر از 05/0 است.