Abstract:
سومین جشنواره مطبوعات،با تمامی تب و تابها،شورها و دغدغهها،غرفه برپاکردنها و غرفه آراستنها و با مخاطبان خود-بدون واسطه- رودرروشدنها،پشت سرگذاشته شد و پدیدآورندگان آثار مطبوعات(خبرنگار،نویسنده، گزارشگر،عکاس و...)،همگی رفتند تا با تجربههای جدید،به خلق بهتر آثار مطبوعاتی بپردازند؛زبان مخاطبان را بهتر درک کنند؛در راه تحقق رسالت خویش گامهای محکمتر و بلندتری بردارند،تا بتوانند در چهارمین جشنواره مطبوعات،خوش بدرخشند و گوی سبقت را بربایند. در شمارههای قبلی«رسانه»گزارش نظرسنجی از بازدیدکنندگان اولین و دومین جشنواره مطبوعات را خواندید.«مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی».گزارش نظرسنجی از بازدیدکنندگان سومین جشنواره مطبوعات را با تأکید بر دو محور اصلی «مشارکت»و«نگرش»بازدیدکنندگان از جشنواره مطبوعات درباره نشریات(روزنامه،هفتهنامه، ماهنامه و فصلنامه)و جشنواره تهیه کرده و تلاش نموده است براساس نظرسنجی از بازدیدکنندگان،به این پرسشها پاسخ دهد که:بازدیدکنندگان،چه انتظاراتی از مطبوعات و از جشنواره دارند؟میزان مشارکت آنان با مطبوعات و با جشنواره مطبوعات چگونه است؟مطبوعات کشور،تا چه اندازه پاسخگوی انتظارات مخاطباتشان هستند؟آیا برگزاری جشنواره مطبوعات به زحمتش میارزد؟ هدفهایی که برگزارکنندگان جشنواره دارند تا چه میزان،با هدفهای بازدیدکنندگان از جشنواره همگرایی دارد؟و برای بهتر برگزار کردن آن، بازدیدکنندگان چه پیشنهادهایی دارند؟مطلب حاضر،براساس این گزارش تهیه شده است.
Machine summary:
"گزارش نظرسنجی از بازدیدکنندگان سومین جشنواره مطبوعات را با تأکید بر دو محور اصلی «مشارکت»و«نگرش»بازدیدکنندگان از جشنواره مطبوعات درباره نشریات(روزنامه،هفتهنامه، ماهنامه و فصلنامه)و جشنواره تهیه کرده و تلاش نموده است براساس نظرسنجی از بازدیدکنندگان،به این پرسشها پاسخ دهد که:بازدیدکنندگان،چه انتظاراتی از مطبوعات و از جشنواره دارند؟میزان مشارکت آنان با مطبوعات و با جشنواره مطبوعات چگونه است؟مطبوعات کشور،تا چه اندازه پاسخگوی انتظارات مخاطباتشان هستند؟آیا برگزاری جشنواره مطبوعات به زحمتش میارزد؟ هدفهایی که برگزارکنندگان جشنواره دارند تا چه میزان،با هدفهای بازدیدکنندگان از جشنواره همگرایی دارد؟و برای بهتر برگزار کردن آن، بازدیدکنندگان چه پیشنهادهایی دارند؟مطلب حاضر،براساس این گزارش تهیه شده است.
جدول ترکیبی مطالعه نشریات نشان میدهد که از 5823 نفر پاسخگویان به پرسشنامه نظرسنجی،82/5 درصد روزنامه، (به تصویر صفحه مراجعه شود) هفتهنامه و ماهنامه مطالعه میکنند،61/1 درصد روزنامه،هفتهنامه و فصلنامه میخوانند؛31/3 درصد روزنامه و هفتهنامه مطالعه میکنند؛9/8 درصد فقط روزنامه میخوانند؛6 درصد روزنامه،ماهنامه و فصلنامه مطالعه میکنند.
در این خصوص،پاسخگویان به این پرسشها پاسخ دادهاند: اولین مطلبی که در یک نشریه خوانده میشود؛اگر روزنامه مورد علاقه شخص به هر دلیلی منتشر نشود،چه روزنامهای را جایگزین آن میکند؛و اولویتهایش در انتخاب یک روزنامه،هفتهنامه و فصلنامه چیست؟کدام یک از رسانههای جمعی، اطلاعات درستتری در اختیار استفادهکنندگان میگذارند؛و در ادامه،براساس نظر پاسخگویان،میزان موفقیت مطبوعات در انعکاس واقعیتها،ایجاد همبستگی ملی، ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی،افزایش مشارکت مردم در انتخابات،بیان صادقانه مشکلات مردم،ارائه مقالههای تحلیلی و تفسیری،پرکردن اوقات فراغت،گسترش فرهنگ عمومی،ارائه اخبار و اطلاعات تازه و به روز،برخورد بیطرفانه با مسائل سیاسی و آموزش مذهبی اشاره شده است.
غیبت یک نشریه در جشنواره مطبوعات به هر دلیل و عنوانی که باشد،کنجکاوی بازدیدکنندگان را برمیانگیزد،و اگر هیچ خبر صحیح و موثقی درباره این غیبت،نه از طرف نشریه غایب و نه از طرف برگزارکنندگان *37 درصد از 1622 نفر پاسخگویان معتقدند که وضعیت مطبوعات از لحاظ کیفی،در سالهای اخیر،یا بهتر شده و یا خیلی بهتر شده است."