Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مدیریت استرس برروی انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرری بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل با گمارش تصادفی بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرری به تعداد 1685 نفر بود. برای محاسبه حجم نمونه ازفرمولکوهن (1981) استفاده شد، حدود 100دانش آموز انتخاب شدند تعداد 40 نفر نمونه انتخاب و در دو گروه (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شد. به عنوان پیش آزمون انجام شد و گروه آزمایش درمان مدیریت استرس را دریافت نمودند ،سپس پرسشنامه ی ذکر شده به عنوان پس آزمون در هر دوگروه اجرا شد. داده توسط آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.سطوح معنی داری آزمون کلوموگروف-اسمیرنوف برای پیش آزمون وپس آزمون متغیرهای پژوهش (انگیزه پیشرفت) بیشتراز 05/0 میباشد درنتیجه بین میانگین گروه های آزمایش وکنترل تفاوت معنی داروجود دارد (05/0<p). نتایج نشان دادبین انگیزش پیشرفت درگروه آزمایش باگروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد وآموزش مدیریت استرس مبتنی برمدل شناختی- رفتاری برانگیزه پیشرفت دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرری موثراست. همچنین نتایج پژوهش تاثیرآموزش مدیریت استرس رابه عنوان یکی ازروش های حمایتی درافزایش افزایش پیشرفت نشان داد.
Machine summary:
اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی برمدل شناختی-رفتاری برانگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرری هنده مجدی1 ، مریم حاجی لو2 ، طهامه هموطن3 1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی (نویسنده مسئول) 2 پزشک،دکترای تخصصی روانشناسی سلامت 3 هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد واحد تهران چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مدیریت استرس برروی انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرری بود.
اینگونه نتیجه می شود که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی- رفتاری بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرری موثر است.
بحث و نتیجه گیری: در ارزیابی یافته های بدست آمده نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی- رفتاری بر افزایش انگیزه پیشرفت دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرری موثر است.
An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results Kabat-Zinn, J.
An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results Kabat-Zinn, J.
Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse.
Effectiveness of Group Reality Therapy in Increasing the Students' Happiness, International Journal of Psychology and Behavioral Research.