چکیده:
در مقاله حاضر ابتدا با نگاهی به فرهنگ رسانه ها، به بررسی فرهنگ سازمانی سه سازمان رسانه ای (بیبیسی، سیان ان و سونی) پرداخته شده و در ادامه پس از بررسی استراتژی سازمان رسانه ای، استراتژیهای سه سازمان یادشده در واکنش به تغییرات محیطی، مورد مداقه قرار گرفته ، و رابطه فرهنگ سازمانی و استراتژی بررسی و در پایان فرهنگ سازمانی مناسب با توجه به استراتژی سازمان رسانه ای پیشنهاد شده است . در این مقاله تاکید میشود که فرهنگ تاثیر بسیاری بر برنامه های استراتژیک شرکت های رسانه ای دارد و بستر مناسبی برای برنامه های استراتژیک فراهم میسازد، زیرا عامل کلیدی برای انگیزش درونی و خلاقیت محسوب میشود. فرهنگ سازمانی مانند یک موجود زنده دستخوش تغییر است و بقای یک سازمان به نوشدن تدریجی فرهنگ سازمانی و انطباق آن با نیازهای جدید بستگی دارد.
خلاصه ماشینی:
شاین در تعریفی جامع ، فرهنگ سازمانی را چنین تعریف میکند: «الگوی مفروضات اساسی بین اعضای یک سازمان که از طریق آموزش و یادگیری به منظور مقابله با مسائل و مشکلات ، سازگاری خارجی و انسجام داخلی، کشف شده ، تکامل مییابد و به عنوان روش صحیح و معتبر شناخته میشود و به اعضای جدید به عنوان راه صحیح ادراک و احساس مشکلات یاد شده ، آموخته میشود».
برای مثال میتوان به استعفای سردبیر ارشد نیویورک تایمز اشاره کرد (این ماجرا زمانی اتفاق افتاد که یکی از گزارشگران تایمز اخبار جعلی ارائه کرد و سردبیر متوجه نشد و همکاری این گزارشگر با روزنامه ادامه یافت ) این قبیل رفتارها مصنوع فرهنگ رسانه ای هستند و ریشه در ارزش ها و مفروضات اساسی سازمان دارند.
فرض دوم : ما واقعیت های زندگی را درک میکنیم مانند بیبیسی، در سیان ان نیز این گونه احساس میشود که سازمان برای خدمت به عموم تلاش میکند اما موازنۀ قدرت متفاوت است .
فرهنگ سازمانی سونی (SONY) فرهنگ سازمانی، به مجموعه ای از باورها، انتطارات و ارزش های مشترک اعضای سازمان اشاره دارد که از نسلی از کارکنان به نسل دیگر منتقل میشود.
شرکت های رسانه ای، به دلیل وجود ارزش هایی که موجب خلاقیت ، ابتکار عمل و نوآفرینی میشوند به ریسک پذیری توجه شایانی میشود و به دلیل تلاش برای پاسخ دادن به نیازهای جهانی، معمولا از این نوع فرهنگ استفاده میشود.
در سازمان های بیبیسی و سیان ان این احساس مشارکت نسبت به شرکت سونی کمتر است زیرا فرهنگ سونی، برگرفته از فرهنگ ژاپنی است که تاکید بسیاری بر کار گروهی و مشارکت در سازمان ، مانند اعضای خانواده دارد.