چکیده:
مقاله حاضر، برگرفته از تحقیقی با همین نام است که از سوی نگارنده ، در سال ١٣٨٣ به روش پیمایشی انجام شده و هدف آن سنجش میزان رضایت روستاییان از برنامه های تلویزیونی مربوط به مسائل روستایی و کشاورزی بوده است . نویسنده ابتدا مروری بر جایگاه تلویزیون در رشد و توسعه روستایی و کشاورزی دارد و سپس ویژگیهای برنامه های تلویزیونی اثربخش را در زمینه توسعه و ترویج روستایی برمیشمرد. در بخش ارائه یافته های پژوهش نیز تاثیر متغیرهای سن ، جنس ، شغل ، میزان تحصیلات ، وضعیت اقتصادی، محل سکونت و مدت تماشای تلویزیون بر میزان رضایت از برنامه های تلویزیونی سازمان جهاد کشاورزی، در شش استان مورد بررسی قرار میگیرد. در این میان عواملی چون مشارکت نداشتن روستاییان در تولید برنامه های مربوط به روستا، یکنواختی قالب برنامه ها، وجود پارازیت های مفهومی در برنامه ها و نزدیک نبودن موضوع برنامه ها به مسائل واقعی زندگی روستاییان ، از علل نارضایتی مخاطبان روستایی از برنامه ها شناخته شده و در مقابل ، احترام به فرهنگ و سنن روستایی در برنامه ها و نیاز مخاطبان به فراگیری مطالب جدید، از عوامل جلب مخاطبان روستایی به برنامه ها شمرده شده است . در پایان نیز عوامل موثر بر اثربخشی برنامه های تلویزیونی مربوط به حوزة کشاورزی و ترویج مشارکت مردمی، ذکر شده اند.
خلاصه ماشینی:
اهداف خرد پژوهش نیز عبارتند از: ١ـ مروری بر جایگاه تلویزیون در رشد و توسعه روستایی و کشاورزی ٢ـ بررسی ویژگیهای برنامه های تلویزیونی اثربخش در خصوص توسعه و ترویج روستایی ٣ـ مطالعه میزان رضامندی و رفتار مشاهده تلویزیون از سوی مخاطبان روستایی ٤ـ بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی برنامه های تلویزیونی مدیریت ترویج و مشارکت مردمی استان ها روش تحقیق این پژوهش که در دو سطح توصیفی ـ تحلیلی انجام پذیرفته است ، از حیث کنترل متغیرها، از نوع پژوهش های غیرتجربی و از لحاظ زمان وقوع پژوهش ، از نوع پژوهش های ارزشیابی است زیرا پس از پایان پخش برنامه های تلویزیونی مرتبط با مسائل روستایی و کشاورزی، به انجام بررسیهای مورد نظر پرداخته است .
متغیرهای تحقیق : در تحقیق حاضر، دو دسته متغیر وجود دارد: الف ـ متغیر وابسته : در مطالعه حاضر یک متغیر وابسته وجود دارد، که عبارت است از میزان رضامندی روستاییان از برنامه های تلویزیونی تولیدشده در سازمان جهاد کشاورزی استان ها ب ـ متغیرهای مستقل : در این تحقیق در مجموع ٧ متغیر مستقل وجود دارد که عبارتند از: استان محل سکونت ، سن ، میزان تحصیلات ، جنسیت ، شغل ، وضعیت اقتصادی و مدت تماشای تلویزیون فرضیه های پژوهش : در مطالعه حاضر، هفت فرضیه مورد آزمون قرار گرفته اند که عبارتند از: ١ـ بین سن مخاطبان و نظر آنان درباره میزان اثربخشی برنامه های تلویزیونی ترویجی استان ها، رابطه معنیدار وجود دارد.