چکیده:
در مقاله حاضر پس از بررسی دقیق نظریه تافلر در زمینه مدیریت بحران و رسانه به روش استقرایی، مطالبی استخراج و با توجه به ارکان اساسی نظریه ها (توصیف ، تبیین و تجویز)، سامان داده شده است . از نکات بدیع نظریه تافلر میتوان به رسانه های سنتی، مدرن و پسامدرن ، توجه به گستره تاریخ و تمدن بشری و همچنین بحران زایی گفتمان موج سومی رایانه مدار در ابعاد مختلف (ملی، فراملی و فروملی) و در موضوع های گوناگون ، اشاره کرد. نتایج این بررسی نشان میدهد کشورهای در حال توسعه (ازجمله ایران ) نباید در مدیریت بحران های داخلی و خارجی از نقش عمده رسانه های موج سومی غافل باشند، بلکه باید بکوشند بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم را فراهم آورند.
خلاصه ماشینی:
نتایج این بررسی نشان میدهد کشورهای در حال توسعه (ازجمله ایران ) نباید در مدیریت بحران های داخلی و خارجی از نقش عمده رسانه های موج سومی غافل باشند، بلکه باید بکوشند بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم را فراهم آورند.
مقاله حاضر به اهمیت کارکردها و قابلیت رسانه های موج سومی (که بیشتر متمرکز بر رسانه های جدیدند) از نگاه تافلر میپردازد و قصد پاسخگویی به این پرسش اساسی را دارد که در راهکارهای تافلری نقش رسانه ها برای مدیریت بحران ها تا چه اندازه برای ایران راه گشاست ؟ بحران مفهوم بحران در حوزه های مختلف سیاسی ـ اجتماعی، با معانی گوناگونی چون پریشانی، وحشت ، فاجعه ، مصبیت ، خشونت بالقوه یا بالفعل ، یا به عنوان نقطه عطفی در تحلیل های تصمیم گیری به کار رفته است .
اهمیت پرداختن به نقش رسانه های موج سومی در مدیریت بحران ، آنگاه رخ مینماید که بدانیم تعداد کاربران ایرانی اینترنت که در سال ١٣٨٢، از پنج میلیون نفر عبور نکرده بود در سال ١٣٨٦ از مرز ده میلیون نفر نیز فراتر رفته است (ضیاییپرور، ١٣٨٦، ص ٢٧٥).
ازجمله نکات قابل توجه در به کارگیری و مدیریت رسانه ها بویژه رسانه های موج سومی در بحران ها، اشراف و تسلط به رسانه و قواعد بازی در این میدان است اما بنا بر گفته برخی کارشناسان ، به نظر میرسد مسئله جنگ الکترونیک و نحوه رویارویی با آن در ایران ، به فراموشی سپرده شده و تنها در حد طرح مسائل نظری باقی مانده است ، در حالیکه این مسئله در هر زمان عاملی مخاطره انگیز است ...