چکیده:
رسانه ملی در کشور ما به عنوان دانشگاهی عمومی وظیفه خطیر اطلاعرسانی ، آموزش همگـانی و فرهنگ سازی را بر عهده دارد و در میان رسانه های مختلف نقشی بی بدیل ایفا می کند و همچنـین در توسعه پایدار جامعه سهم به سزایی دارد. رسانه ملی ، ذینفعان متعددی ازجمله نظام اسلامی و حاکمیت ، مخاطبان برنامه ها، کارمندان سازمان صداوسیما، احزاب سیاسی و دولـت دارد کـه لازم است الگویی مناسب برای پاسخ دهی متوازن به آنها فراهم شود؛ این الگو، برگرفته از مسئولیت های اجتماعی رسانه ملی است . در این مقاله ، ضمن شناسایی ذینفعان رسانه ملی و سـپس رتبـه بنـدی آنها بر اساس روشهای تصمیم گیری چند معیاره، وضعیت رسانه ملی در اغنای متـوازن نیازهـای ذینفعان بر اساس مولفه های مسئولیت اجتماعی سازمان سنجیده شده است و برای ایـن مهـم ، از آزمونهای آماری، آزمون فرض میانگین و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شـده اسـت . نتـایج پژوهش حاکی از آن است که عملکرد رسانه ملی در شاخص هـای مـسئولیت اجتمـاعی سـازمان متناسب با شان و جایگاه ذینفعان صورت گرفته اما رضایت برخی گروههای ذینفع مانند احزاب سیاسی و کارکنان ضعیف سنجیده شده است . به این ترتیب ، برای نیل به الگوی متوازن پاسخدهی به ذینفعان نیاز به ارتقای عملکرد اجتماعی رسانه ملی در این حوزههاست .
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ، ضمن شناسایی ذینفعان رسانه ملی و سـپس رتبـه بنـدی آنها بر اساس روشهای تصمیم گیری چند معیاره، وضعیت رسانه ملی در اغنای متـوازن نیازهـای ذینفعان بر اساس مؤلفه های مسئولیت اجتماعی سازمان سنجیده شده است و برای ایـن مهـم ، از آزمونهای آماری، آزمون فرض میانگین و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شـده اسـت .
نتـایج پژوهش حاکی از آن است که عملکرد رسانه ملی در شاخص هـای مـسئولیت اجتمـاعی سـازمان متناسب با شأن و جایگاه ذینفعان صورت گرفته اما رضایت برخی گروههای ذینفع مانند احزاب سیاسی و کارکنان ضعیف سنجیده شده است .
شکل ١ـ فرایند بررسی مسئولیت اجتماعی سازمان در رسانه ملی / شناخت ذینفعان و نیازها و / / / / انتظارات آنها / / اولویت بندی ذینفعان بر اساس رویکرد تصمیم گیری چند شاخصه / / ارزیابی عملکرد رسانه ملی نسبت به شاخص های مسئولیت اجتماعی / / / / گزارش عمومی مسئولیت / اجتماعی سازمانی بهبود فعالیت های سازمان / روش تحقیق پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی مسئولیت اجتماعی سازمان در رسـانه ملـی ، طـی سـه مرحله اصلی انجام شده است ؛ بخش عمدهای از سنجش پایبندی به مسئولیت اجتمـاعی سازمان به میزان اغنای متوازن ذینفعان و پاسخدهی متناسب با نیازها و مطالبـات آنـان مربوط می شود؛ از این رو، در مرحله اول، به منظور شناسـایی ذینفعـان رسـانه ملـی و مطالبات آنان از این رسانه مصاحبه هایی عمیق با مدیران و کارشناسان مجـرب سـازمان صورت پذیرفت .
Corporate social responsibility :making good business sense.
Stakeholder Mismanagement and Corporate Social Responsibility Crises, European Management Journal, Vol. 24 (1), pp.