چکیده:
پژوهش پیش رو بهدنبال مطالعۀ نقش مدیریت ارتباط با شهروند در ارتقای مشارکت عمومی، پاسخگویی عمومی و شفافیت است. ضرورت ارتباط مداوم بین دولت و شهروندان از طریق سیستمهایی چون دولت الکترونیک، بهطور بالقوه بسیاری از موانع و چالشهای ارتباطی را کاهش دادهاند. از این رو، برخی معتقدند که سیستم مدیریت ارتباط با شهروند با ارتقای مشارکت شهروندان، بهطور بالقوه سبب تقویت کارکردهای پاسخگویی و شفافیت میشوند. به همین دلیل، این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر مدیریت ارتباط با شهروند بر افزایش مشارکت عمومی، پاسخگویی عمومی و همچنین شفافیت سازمانهای دولتی در منطقۀ 3 شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی ـ همبستگی و بهطور مشخص، مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. بر این اساس، مدل ساختاری از چگونگی روابط میان این چهار متغیر در نرمافزار لیزرل اجرا شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین این چهار متغیر رابطۀ معناداری وجود داشته و مشارکت عمومی نقش میانجی را ایفا میکند.
خلاصه ماشینی:
بـه همین دلیل ، این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر مدیریت ارتباط با شهروند بر افزایش مشـارکت عمومی ، پاسخ گویی عمومی و همچنین شفافیت سازمان های دولتـی در منطقـة ٣ شـهر تهـران انجام شده است .
آیا مدیریت ارتباط با شهروند می توانـد بـه بهبود مشارکت عمومی کمک کند؟ شهروندان در مورد نقـش خودشـان چـه فکـری مـی کننـد؟ شهروندان راضی مشارکت بیشتری داشته یا کمتر؟ آیـا افـزایش میـل بـه مشـارکت شـهروندان ، موجب افزایش پاسخ گویی مدیران دولتی و شفافیت اقدامات آنها می شود یا نه ؟ نویسـندگان ایـن مقاله قصد دارند تا با انجام پژوهشی در بین شهروندان منطقة ٣ تهران در تعامل با سازمان هـای دولتی به این پرسش ها پاسخ دهند.
گفتنی است ، محققان این مقاله بـا کمـک روش تحلیـل عـاملی اکتشـافی و تأییـدی ، پرسش نامه ای استاندارد برای سنجش پاسخ گویی عمومی ، مدیریت ارتباط با شهروند، شـفافیت و مشارکت عمومی تدوین کرده اند.
ابـزار اصـلی گـرد آوری اطلاعـات پرسش نامه است که بر این اساس برای متغیرهای مورد بررسی ، یعنی مدیریت ارتباط با شهروند، مشارکت عمومی ، پاسخ گویی عمومی و شفافیت ، به ترتیب هشت سؤال ، هشت سؤال ، نه سـؤال و هشت سؤال در نظر گرفته شده اسـت .
در شکل ٣ و ٤، ZRM نماد مدیریت ارتباط با شهروند، PARTICIP نماد مشارکت عمومی ، ACCOUNT نشان دهندة پاسخ گویی عمومی و TRANSPAR نماد شفافیت است .
نمودار مدل سازی معادلات ساختاری (معناداری ) همان طور که شکل ٣ و ٤ نشان می دهد، اثر مدیریت ارتباط با شهروند بر مشارکت عمـومی ، پاسخ گویی عمومی و شفافیت معنادار است و مورد تأییـد قـرار مـی گیـرد.