چکیده:
یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین مسـائل در سـازمان هـا، تعـارض بـین افـراد و گـروه هـای موجود در آنها است . مدیران معمولا نسبت به تعارض نگرشی منفی داشته و از آن هراسان و گریزان هستند و سعی در از بین بردن و سرکوب کردن یا نادیـده انگاشـتن آن دارنـد. علـت اساسـی ایـن امـر، عـدم اطـلاع از ماهیـت و ویژگی های تعارض است . هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین چگونگی بهسازی سازمان با نحـوه برخـورد مدیران با تعارض ، به صورت مـوردی در آمـوزش و پـرورش شـهر تهـران اسـت . پـژوهش از نظـر نـوع و هـدف کاربردی و از نظر ماهیت ، توصـیفی از نـوع همبسـتگی و از نظـر روش و ابـزار جمـع آوری داده هـا، بـا دو دسـته کتابخانه ای وپرسش نامه های محقق ساخته و استاندارد، بـه بررسـی دیـدگاه هـا بـا تکیـه بـر نظریـه هـا و تحقیقـات اندیشمندان و خبرگان علمی پرداخته است . واحد تحلیل آماری تحقیق ، مدیر صلاحیت داری است که در تصدی یکی از مشاغل موجود مدیریتی اداره های آموزش و پرورش تهران است و بر طبق آمار اخذ شده ، تعـداد آنـان در اداره کل شهر تهران ٣٩٨ نفر و در اداره های مناطق تهران ٢٠٨٩ نفر است که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و کرجسی (١٩٧٠) حجم نمونه تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی ساده ٣٣٣ نفر تعیین شده است . روایی پرسش نامه از طریق روایی صوری و محتوایی و با اجرای آزمایشی پرسش نامه در نمونه ای با حجم ٣٠ نفر انجـام و مورد تایید خبرگان مدیریتی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونبـاخ بـرای اطمینـان از ثبـات درونی پرسش نامه ها بهره گرفته شد و مقدار آن برای پرسش نامـه ، چگـونگی بهسـازی سـازمان ٨٦درصـد و بـرای پرسش نامه نحوه برخورد با تعارض ٨٩ درصد محاسـبه شـد. پـس از جمـع آوری داده هـا، بـرای تجزیـه و تحلیـل فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی و آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن ، رتبه بندی فریدمن ، یومـان ویتنـی و کروسکال والیس استفاده شد. درنتایج به دست آمده مشاهده می شود که رابطه بهسازی سـازمان و نحـوه برخـورد مدیران با تعارض ، مثبت و معنادار است . به عبارتی نحوه برخورد مدیران با تعارض بر بهسازی سازمانی بـه صـورت جدی تاثیرگذار است .
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه چگونگی بهسازی سازمان با نحوه برخورد مدیران با تعارض (مورد مطالعه : سازمان آموزش وپرورش تهران ) دریافت مقاله : ٩٢/٢/٢٤ پذیرش مقاله : ٩٢/٣/٢٢ رکسانا نصیرعلی آبادی ١، محمد حسن شاهرضا٢، اکرم نجاتی پور 3 صفحة ٧١ تا ٩٤ چکیده یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین مسـائل در سـازمان هـا، تعـارض بـین افـراد و گـروه هـای موجود در آنها است .
یافته های تحقیق فرضیه اصلی : بین چگونگی بهسازی سازمان با نحوه برخورد مدیران با تعارض در آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
0 330 / / فرضیه های فرعی فرضیه اول : بین بهسازی فناوری در سازمان با نحوه برخورد مـدیران بـا تعـارض (رقابتی ، همکاری ، اجتناب ، ایثار، مصالحه ) در آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
0 330 فرضیه سوم : بین بهسازی ساختار در سازمان با نحوه برخورد مـدیران بـا تعـارض (رقابتی ، همکاری ، اجتناب ، ایثار، مصالحه ) در آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
0 330 / / فرضیه چهارم : بین بهسازی خط و مشی و هدف ها در سازمان بـا نحـوه برخـورد مدیران با تعارض (رقابتی ، همکاری ، اجتناب ، ایثار، مصالحه ) در آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.