چکیده:
پارمنیدس در نیمة نخست شعر خود که در واقع شرح عروج وی به نزد دیکه و الهة دیگری است، دربارة وجود، راه درست شناخت و تمییز آن از راه نادرست سخن میگوید. نقد افلاطون به سخن وی در گفتگوی سوفسطایی و بمناسبت تعریف سوفسطایی بمیان میآید. پارمنیدس دربارة وجود چه میگوید و سخن وی در اینباره چه پیوندی با تعریف سوفسطایی دارد؟ هدف این مقاله پاسخ به این پرسش و در نتیجه بیان ضرورت نقد پارمنیدس است
خلاصه ماشینی:
تصحیح محمد زبیر الصدیقی، برلین، مطبع آفتاب، 1928م؛ تهران، مؤسسة مطالعات تاریخ پزشکی، 1387ش؛ پاریس، مکتبة بیبلیون، 2008م؛ تصحیح عبدالکریم سامی الجندی، بیروت، دارالکتب العلمیة، 2002م؛ ترجمة آن با عنوان مینوی خرد (یا فردوس حکمت در طب) توسط عبدالله مدنی و عبدالهادی بروجردی، تهران، انتشارات مهرآمین، 1387ش منتشر شده است؛ ترجمة دیگر آن توسط علینقی منزوی و محمدابراهیم ذاکر، تهران، نشر چوگان، 1389ش منتشر شده است.
ق؛ بکوشش محمدصادق بحرالعلوم، نجف، مکتبة الحیدریة، 1964 و1974م؛ بکوشش خلیل المنصور، قم، دارالاعتصام، 1383ش و دار الزهراء، 1387ش؛ بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، 1993م؛ ترجمة آن توسط محمدابراهیم آیتی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1342و 1356ش و تهران، انتشارات علمی و فرهنگی از سال 1362 تا 1389ش نه بار منتشر شده است.
تصحیح کلمان هوار، پاریس، لرو الصحاف، 1899 ـ 1919م؛ تهران، مکتبة الاسدی، 1962م؛ قاهره، مکتبة الثقافة الدینیة؛ بغداد، مکتبة المثنی، 1899م؛ بیروت، دارالصادر، 1899 و2010م؛ بیروت، دارالکتب العلمیة، 1997م؛ ترجمة آن توسط شفیعی کدکنی در تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1349 ـ 1352ش با عنوان آفرینش و تاریخ منتشر شده است و نیز تهران، انتشارات آگه، 1374 و1381 و1390ش.
بالاعلام بمناقب الاسلام بکوشش عاصم ابراهیم الکیالی، بیروت، دار الکتب العلمیة، 2006م؛ تصحیح احمد عبد الحمید غراب، قاهره، دارالکتب العربیة، 1967م؛ الریاض، مؤسسة دار الصالة، 1988م؛ بهمراه ترجمة آن توسط احمد شریعتی و حسین منوچهری، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1367ش منتشر شده است.