چکیده:
پارمنیدس در نیمة نخست شعر خود که در واقع شرح عروج وی به نزد دیکه و الهة دیگری است، دربارة وجود، راه درست شناخت و تمییز آن از راه نادرست سخن میگوید. نقد افلاطون به سخن وی در گفتگوی سوفسطایی و بمناسبت تعریف سوفسطایی بمیان میآید. پارمنیدس دربارة وجود چه میگوید و سخن وی در اینباره چه پیوندی با تعریف سوفسطایی دارد؟ هدف این مقاله پاسخ به این پرسش و در نتیجه بیان ضرورت نقد پارمنیدس است
خلاصه ماشینی:
اما از سوی دیگر، تمامی اهل علم میدانند که نزد قدما، از زمرة «رئوس ثمانیه» در تعریف علم، یکی هم «غایت» آن علم بوده است و البته مراد از این غایت، شغل و درآمد و تحصیل مال و مانند آن نبوده و نیست، آنوقت اگر پرسیده شود مگر غایتی غیر از این موارد هم محتمل و حتی معقول است، اهل علم باید توضیح دهند غایت یا غایات علم، فارغ از زندگی و حیات روزمره چه میتواند باشد؟ افلاطون، ارسطو، فارابی، ابنسینا، خوارزمی و ابنخلدون و هر فیلسوف و دانشمند دیگری که درباره طبقات و مراتب علوم رسالههایی نوشتهاند، غایات و مقاصد علوم را در نسبت با مراتب وجود و نفس آدمی و قوای آن و یا مراتب و طبقات مردمان در نظام مدنی و اجتماعی تعریف و توجیه کردهاند و حتی اهل فلسفه، غایت «تدبیر منزل» را به صلاح و اصلاح روحی و معنوی شهروندان پیوند زدهاند.
com کارشناس ارشد علوم قرآنی Ibn Sina: Peripatetic Philosophy in Illuminationist Worldview (A Study of Ibn Sina’s Allegorical Interpretation) Qasim Pourhassan and Muhsen Mansuri The Sinian gnostic allegories and writings explain spirituality following an Illuminationist approach and teach us that the literature included in them is not purely abstract.
Key Terms being Heidegger time ta‘wil Ibn Sina’s Eastern Philosophy Fateme Soleimani Unlike the prevailing idea, Ibn Sina is not a purely Peripatetic philosopher and cannot be placed against the Illuminationist philosophy as the head of Muslim Peripatetics.