چکیده:
زمینه و هدف : پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارزشیابی نظام آموزشی- تربیتـی دانشـگاه علـوم انتظـامی ، تعیـین مولفـه هـا و شاخص هایهر یک از ابعاد ارزشیابی آموزشی و تربیتی، تعیین مولفه ها و شـاخص هـای ارزشـیابی توانمندسـازها، نتـایج و پیامـدهای نظام و همچنین تعیین وزن ، اهمیت وارتباط هر یک از ابعاد، مولفه ها و شاخص های ارزشیابی این نظام انجام پذیرفته است . روش : نوع پژوهش کاربردی بوده و در آن از روش های تحقیق کیفی و کمـی بهـره گرفتـه شـده اسـت . بـه منظـور گـردآوری داده های کیفی از نظرات ٢١ نفر از مدیران و اعضـای هیئـت علمـی دانشـگاه علـوم انتظـامی کـه در حـوزه هـای آموزشـی و تربیتـی (اعتقادی- سیاسی، حفاظتی- امنتیی، نظامی- انتظامی، جسمانی و روان شناختی) صاحب نظر بودند، استفاده گردیـد و بـرای جمـع آوری داده های کمی نیز از بین ٢٤٩ استاد آن دانشگاه تعداد ١٥١ نفر انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادنـد. اعتبـار مـدل بـا اسـتفاده از نظرات خبرگان و پایایی آن با بهره گیری از ضریب آلفای کرانباخ بررسی شد. یافته ها و نتایج :نتایج نشان داد که مدل از اعتبار و پایایی رضایت بخشی برخوردار می باشد. مـدل حاصـله از سـه بعـد توانمنـد سازها، نتایج و پیامدها و همچنین دو وجه داخلی و خارجی تشکیل شده است که هر کدام از ایـن ابعـاد نیـز از عوامـل ، مـلاکهـا و شاخص هایی تشکیل شده اند. بر اساس مدل ٩٠٠ امتیازی، هر کدام از ابعاد توانمند سازها، نتـایج و پیامـدها بـه ترتیـب دارای ٤٠٠ ، ٢٠٠ و ٣٠٠ امتیاز می باشند. علاوه بـر آن وجـه داخلـی توانمندسـازها ٦٠درصـد (یعنـی ٢٤٠ امتیـاز) و وجـه خـارجی توانمندسـازها ٤٠درصد از امتیازات مربوط به بعد توانمندسازها (یعنی ١٦٠ امتیاز) را به خـود اختصـاص داده انـد. از بـین ٤ عامـل مربـوط بـه وجـه داخلی توانمندسازها(رشد و یادگیری، ظرفیت و توان ، فرایندهای داخلی و بودجه و اعتبارات ) بیشترین امتیاز مربوط به عامل رشـد و یادگیری با ٨٩ امتیاز می باشد. وجه خارجی توانمندسازها نیز از دو عامـل تشـکیل شـده اسـت کـه ٨٣ امتیـاز آن متعلـق بـه قـوانین و مقررات و ٧٧ امتیاز آن متعلق به سیاست ها و راهبردها است . از ٢٠٠ امتیاز بعد نتایج نیـز ١٠٤ امتیـاز مربـوط بـه عامـل آمـوزش و ٩٦ امتیاز متعلق به عامل تربیت می باشد. بعد پیامدها نیز از ٤ عامل تشکیل شده است . از ٣٠٠ امتیـاز پیامـدها ٩٦ امتیـاز مربـوط بـه عامـل رضایت ذینفعان داخلی، ٨٤ امتیاز مربوط به رضایت ذینفعان خارجی، ٥٧ امتیاز مربوط به سرآمدی در داخل و ٦٣ امتیاز نیـز متعلـق به سرآمدی در خارج میباشد. در پایان و با عنایت به مجموع نتایج حاصله می توان گفت که مدل طراحـی شـده از اعتبـار و پایـایی رضایت بخشی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزشیابی نظام آموزشی و تربیتی دانشگاه علوم انتظامی استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
"پیامدها (٣٠٠) نتایج (٢٠٠) توانمندسازها (٤٠٠) سرآمدی در داخل (٥٧) رضایت ذینفعان داخلی (٩٦) ظرفیت و توان رشدویادگیری وجـــــوه (٤٨) (٨٩) داخلی ارتقاءسطح معنویت فضا (٢٩) توانمندسازی سرمایه انسانی (٢٤٠) دانشگاه (٢٨) (57) (12) تجهیزات (٢٥) تعامل پذیری سرمایه اطلاعاتی (32) (12) ارتقاءباورهای ذینفعان خدمات (٢٣) بسترسازی داخلی به توانمندیهای (12/5) علمی دانشگاه (٢٩) انتشارات (١٩) مشارکت (١١/٥) آموزش (١٠٤) بودجه و فرآیندهای اعتبارات (٥٥) داخلی (٤٨) رشد اعتبارات فرآیندهای (٢٤) عملیاتی (١٦) کمیت اموزش (٢٧) بهـره وری بودجـه فرآینـــــــــدهای کارآیی آموزش (٤٠) (٣١) سازمانی (١٥) Page | 129 کیفیت آموزش (٣٧) سیاست های اجرایی (١٧) پیامدها (٣٠٠) نتایج (٢٠٠) پیامدها (٣٠٠) توانمندسازها پیامدها (٣٠٠) نتایج (200) (400) سرآمدی در خارج (٦٣) رضایت ذینفعان داخلی و تربیت (٩٦) سیاست ها و قوانین و مقررات وجوه خارجی (٨٤) راهبردها (٨٣) خارجی (160) (77) ارتقای کارآمدی اعتقادی (٢٢) تخصصی رده ها (١٣) ارتقای باورهای ذی عملکرد آموزشی (١٧) حفاظتی-امنیتی (١٨) رعایت سیاست ها رعایت قوانین و نفعان خارجی به عملکرد تربیتی (١٧) انتظامی (١٨) و راهبردهای مقررات وزارت توانمندیهای علمی وزارت علوم علوم (٣٨/٤٠) دانشگاه (١٢) (38/5) ارتقای سطح امنیت (١٢) عملکرد سرمایه های انسانی (١٤) جسمانی (٢٠) رعایت سیاست ها رعایت قوانین و و راهبردهای مقررات نیروهای ارتقای سطح نظم و منزلت اجتماعی (٣٥) روان شناختی (١٨) نیروهای مسلح و مسلح و ناجا انضباط اجتماعی (١٣) ناجا (٣٨/٥) (٤٤/٦٠) مرجعیت علمی (١٣) تسهیل سازی و پاسخ گویی (٢٣) مدل تحقیق : وزن ابعاد، وجوه ، عوامل و ملاک های کلی مدل بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مـدل ارزشـیابی نظـام آموزشـی و تربیتـی دانشـگاه علـوم انتظامی از سه بعد توانمند سازها، نتایج و پیامدها تشکیل شده است که وزن و اهمیـت آنهـا بـه ترتیـب ٤٠٠ ، ٢٠٠ و ٣٠٠ امتیـاز مـیباشـند."