چکیده:
شبهه یا اشتباه در لغت به معنای خطا، جهل و ناآگاهی است و در معنای حقوقی بدین معنا است که قاتل شخص مورد نظر را هدف می گیرد، اما به خاطر اتفاقاتی مانند عدم مهارت یا علل غیر ارادی تیرش خطا رفته و به دیگری اصابت می کند و او را از پا در می آورد. درخصوص این که اشتباه در هدف چه تاثیری در ماهیت قتل ارتکابی دارد به نظر می رسد بین دو حالت باید قائل به تفکیک شد: 1- اگر فرد قصد شلیک به شی یا حیوان یا انسان مهدورالدم را داشته لیکن تیرش به خطا رفته و به انسان محقون الدمی اصابت کرده است در این فرض قتل ارتکابی خطای محض است. 2- فرضی که فرد قصد شلیک به سوی انسان محقون الدم و محترمی داشته لیکن تیر او به خطا رفته و انسان محقون الدم دیگری را کشته است که در این جا با توجه به منطق حقوق کیفری باید قتل ارتکابی را عمد بدانیم. در خصوص موضع فقها در خصوص اشتباه در هدف اکثر فقها بدون اینکه تفاوتی بین قصد تیراندازی به انسان مهدورالدم یا محقون الدم قائل شوند، قتل ارتکابی را خطای محض دانسته اند. همین موضع در ماده 296 قانون مجازت اسلامی (1370) دیده می شد. خوشبختانه قانونگذار جدید از طرفی با حذف ماده 296 قانون سابق و وضع بند «ت» ماده 290 کوشیده تا این پیام را برساند که اشتباه در هدف در جایی که هم هدف اولیه و هم هدف نهایی محقون الدم باشند، تاثیری در ماهیت قتل ارتکابی ندارد (همانطور که اشتباه در هویت برابر ماده 294 تاثیری در ماهیت قتل ارتکابی ندارد) چون اگر پذیرفته شود هدف مقنن حمایت از انسان به ماهو انسان است نه شخص یا اشخاص خاص، بنابراین هیچ فرقی نمی کند که در نهایت چه کسی کشته شود. مهم کشته شدن انسان محقون الدم است که در این جا محقق شده، بنابراین قتل ارتکابی عمد تلقی می گردد.
Uncertainty or error in word means mistake، ignorance and unawareness. And in legal sense it means that the murderer targets an objective person but hits somebody else and kills him/her for any reason including lack of skill or involuntary causes. In respect to the impact of error in target on nature of murder، it seems two modes should be distinguished: 1- If a person intends to shoot on a punishable thing، animal or person and his shoot would go wrong and hit a respectful one، in this case the murder is considered as pure error.2- If a person intends to shoot on a respectful one، but his shoot would go wrong and kill another respectful person، this case is assumed as intentional murder according to criminal rights logic. Regarding Shiite jurists view on error in targeting، most of them assume this kind of murder as pure error without distinguishing between shooting to a punishable or a respectful person. The same case is seen in Article 296 Islamic Penal Code (1370). Fortunately، by deleting old article 296 and registering Clause “D” Article 290، the new legislator has been trying to declare that error in targeting where both primary and final target are respectful persons، has no impact on the nature of murder (as according to Article 294، error in identity has no impact on the nature of murder) because if we accept that legislator’s goal is to protect each person not one or some specific one (s)، then there is no difference who would be murdered at the end. The important point is that a respectful person is murdered so the murder is considered as intentional murder.
خلاصه ماشینی:
"گروهی با استناد به فتوای "ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع " قتل را شبه عمد دانستند(شکری،١٣٨٩، ٢٤٣) خوشبختانه قانونگذار جدید در قانون مجازات اسلامی ١٣٩٢ با تصویب ماده ٢٩٤ به این اختلافات پایان داد(بخشیزاده، ١٣٩١، ١٥١) و صراحتا مقرر داشت : اگر کسی به علت اشتباه در هویت ، مرتکب جنایتی بر دیگری شود در صورتی که مجنی علیه و فرد مورد نظر هر دو مشمول ماده (٣٠٢) این قانون نباشند(یعنی هر دو محقون الدم باشند) جنایت عمدی محسوب میگردد.
چون در غیر این صورت (یعنی اگر عمل ارتکابی را خطای محض دانسته و عاقله را مسـؤول پرداخت دیه بدانیم ) این نتیجه غیرمنطقی حاصل مـیگـردد کـه در جـایی کـه فـرد قصـد کشـتن انسـان مهدورالدمی را داشته لیکن تیرش به خطا رفته و انسان مهدور الدم دیگری را کشته بر اساس تبصره ١ماده ٣٠٢ به ٣تا ١٠ سال حبس محکوم کنیم اما جایی که فرد قصد کشتن انسان بیگناهی را داشـته و تیـرش به خطا رفته و انسان بیگناه دیگر را کشته است قتل را خطای محـض و عاقلـه را مسـؤول پرداخـت دیـه بدانیم که این بدان معناست که مقنن برای حالت شدیدتر (جایی کـه هـر دو نفـر محقـون الـدم بـودهانـد) ضمانت اجرای خفیف تر نسبت به جایی که هـر دو نفـر مهدورالـدم بـودهانـد تعیـین کـرده اسـت ."