چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه در آموزش مهارت هـای کـارآفرینی جوانـان بـه روش توصیفی، از نوع زمینه یابی و همبستگی اسـت . جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش را همـه کارمنـدان صداوسیمای مرکز لرستان و نیز کارآفرینان نمونه استان لرستان تشکیل میدهند که تعداد آنهـا در مجموع ٤٨٢ نفر است . از این تعداد ٢١٠ نفر به عنوان نمونه بر اساس جدول مورگان و از طریـق نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص مناسب انتخـاب شـدند. ابـزار پـژوهش نیـز پرسشـنامه محقق ساخته «نقش رسانه در آموزش مهارت های کارآفرینی» است . به منظور بررسی فرضـیه هـای پژوهش ، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است . نتایج پژوهش از نظر افراد پاسخگو موید این عقیده است که رسانه (رادیو و تلویزیون ) در آموزش مهارت های کارآفرینی، نقشی معنـادار و مثبت دارد؛ به عبارتی می توان نتیجه گرفت که رسانه های جمعی که نماد آنها، رادیـو و تلویزیـون است ، نقش اساسی در آموزش مهارت های کارآفرینی و ترویج کارآفرینی به عنوان راهکار اساسی در هدایت جوانان به اشتغال و تولید دارند.
خلاصه ماشینی:
آذربخش (١٣٩١) در پژوهش با عنوان «مبانی فرهنگ کارآفرینی در جوانان با تأکید بـر نقش رسانه ملی» نتیجه گیری کرد که کارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصـاد، فرهنـگ و جامعه است و رشد و فراگیری این پدیـده مـیتوانـد بـه تحـول و دگرگـونی اساسـی در اقتصاد ملی منجر شود.
بدین ترتیب رسانه ها در ترویج فرهنگ نوآوری، کارآفرینی و بـالطبع در فراینـد توسعه پایدار در یک جامعه نقش کلیدی دارند (نـایبی و آغـاز، ١٣٨٨) و دارای تـأثیراتی بسیار قوی بر اوضاع اجتماعی و فرهنگی و گرایش های موجـود در جامعـه و رونـدهای تحول آن هستند (دفلور و اورت ، ترجمه مرادی، ١٣٨٧).
به عنوان مقایسه تطبیقی در زمینه نقش مثبت رسانه در آموزش مهارت های کـارآفرینی، مـیتـوان بـه پـژوهش آذربخـش (١٣٩١) اشاره کرد که در آن ، کـارآفرینی، موتـور تحـول و توسـعه اقتصـاد، فرهنـگ و جامعه معرفی شد و اینکه ، رشد و فراگیری این پدیده میتوانـد بـه تحـول و دگرگـونی اساسی در اقتصاد ملی بینجامد، بر اساس نتایج این پژوهش ، از آنجایی کـه رسـانه هـای جمعی به سرعت به مخاطبـان وسـیع دسـت پیـدا مـی کننـد، اطلاعـات را گسـترش و نگرش های ضعیف تر را تغییر می دهند، در ترویج فرهنگ نوآوری، کارآفرینی و به دنبال آن در فرایند توسعه پایدار و اقتصاد در یک جامعه نقش کلیدی دارنـد و اصـلی تـرین و مهم ترین راه برای گسترش و ترویج فرهنگ کارآفرینی، به شمار مـیرونـد.
Social Media And Entrepreneurship Education: Pedagogical Implications of Communication In Higher Learning In Africa, Associates Degree (NCE) In Business Education Bachelor’s Degree In Adult Education & Communication Master’s Degree in Mass Communication, Greenleaf University, Melbourne, FL 32940.