چکیده:
هدف از مطالعه حاضر مقایسهی آموزشهای دوره آمادگی بر مهارتهای زبانآموزی فارسی نوآموزان موسسه آموزشی مکتبالقرآن با سایر مراکز پیشدبستانی است. روش: پس رویدادی، جامعه آماری نوآموزان عادی و نوآموزان مکتبالقرآنالکریم، در پایان آمادگی مهارتهای زبانآموزی فارسی (ادراک شنیداری، مهارت سخن گفتن و آمادگی خواندن) مقایسه شدند. نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، 1200 نفر از نوآموزان، مکتبالقرآن و سایر مراکز پیشدبستانی بهصورت همگن انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری آزمون آمادگی زبان فارسی Told:p3 و آگاهی واج شناختی استاندارد یافته بوده است. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون T انجام شد.یافتهها: عملکرد مهارتهای زبانآموزی مشتمل بر ادراک شنیداری، مهارت سخن گفتن و آمادگی خواندن موسسه آموزشی مکتبالقرآن با سایر مرکز تفاوت معنیدار نشان داد و آمادگی خواندن در موسسه مکتبالقرآن بیشترین میانگین را نشان داد.نتیجه گیری نشان داد که آموزشهای دوره آمادگی بر ارتقاء مهارتهای موسسه مکتبالقرآن موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"مقایسهی تأثیر آموزشهای دوره آمادگی بر مهارتهای زبانآموزی فارسی نوآموزان مکتبالقرآن و سایر مراکز در پایان دوره پیشدبستانی A comparison of the effect of Preschool education on the novices Persian language skills in Maktab-Ol-Quran educational institutes and other Quranic and Non-Quranic centers زهرا شعبانی1* دریافت مقاله: 05/07/1394 پذیرش مقاله: 27/01/1395 چکیده کلیدواژهها: 1.
اهمیت آموزش در پیشدبستانی در دو جنبه موردتوجه قرار گرفته است، یکی حساسیت دوره یا سهولت اثرپذیری کودکان از محیطهای آموزشی و دیگری دوام تأثرات و عمق یادگیری آنان در این دوران، زمینههای مناسبی را برای کسب تجارب بعدی کودکان فراهم میآورد و آنچه در سنین اولیه و پیشدبستانی آموخته میشود هم پایداری و دوام بیشتری دارد و هم تخریب و از بین رفتن آنان مشکلتر است.
تاگارت 6 و همکاران (2003) نشان دادند حضور کودکان در محیط غنی و پربار مراکز پیشدبستانی در رشد اجتماعی – رفتاری و زبانی در سنین ۳ تا ۵ سال تأثیر معنیدار دارد؛ که بیشترین تأثیر مربوط به رشد زبانی کودکانی است که تجربۀ آموزش در مراکز پیشدبستانی دارند و همچنین مدت حضور در دوره پیشدبستانی عاملی مثبت در میزان مهارتهای بهدستآمده توسط کودک به شمار میآید.
Philip Barnet Clair Maxwell Taggart Duke & Block Miller بین عملکرد مهارتهای آمادگی خواندن نوآموزان مکتبالقرآن با سایر مراکز در پایان دوره پیشدبستانی تفاوت معنیداری وجود دارد و میانگین نوآموزان مکتبالقرآن بیشتر است."