چکیده:
امروزه تبلیغات بخش مهمی از همه گونه تجارت است. استفاده از اطلاعات غلط در تبلیغات معمولاً سبب گمراهی مصرفکننده و دیگر رقبا خواهد شد. تردیدی نیست که در این شرایط، مصرفکننده نیازمند حمایت است. بااینحال مشخص نیست که چه راهکاری برای حمایت از مصرفکننده و جبران زیان وی در دسترس است؛ آیا وی حق فسخ قرارداد را دارد یا باید با حفظ کالای خریداریشده، بر عرضهکننده دعوای مسئولیت مدنی اقامه نموده، مطالبۀ خسارت کند؟ از سوی دیگر این پرسش نیز مطرح است که رسانۀ پخشکنندۀ تبلیغات و نیز سازندۀ آگهی تبلیغاتی را تا چه حد میتوان در برابر مصرفکننده مسئول دانست؟ تبلیغات خلاف واقع ممکن است علاوه بر مصرفکنندگان، سبب زیان رقبای تجاری سفارشدهندۀ آگهی نیز بشود. در این حالت نیز این پرسش مطرح است که آیا رقبایی که از تبلیغات خلاف واقع زیان دیدهاند، حق اقامۀ دعوای مسئولیت مدنی بر تبلیغکننده را دارند یا خیر؟
خلاصه ماشینی:
بااين حال مشخص نيست که چه راهکاري بـراي حمايـت از مصرف کننده و جبران زيان وي در دسترس است ؛ آيا وي حق فسخ قـرارداد را دارد يـا بايـد بـا حفظ کالاي خريداريشده ، بر عرضه کننده دعواي مسئوليت مدني اقامه نموده ، مطالبۀ خسـارت کند؟ از سوي ديگر اين پرسش نيز مطرح است که رسانۀ پخش کننـدة تبليغـات و نيـز سـازندة آگهي تبليغاتي را تا چه حد ميتوان در برابر مصرف کننده مسئول دانست ؟ تبليغات خلاف واقـع ممکن است علاوه بر مصرف کنندگان ، سبب زيان رقباي تجاري سفارش دهندة آگهي نيز بشـود.
در اين شرايط پرسش ايـن اسـت کـه چـه راهکاري براي جبران زيان مصرف کننده وجـود دارد؛ آيـا وي حـق فسـخ قـرارداد را دارد، و يـا ميتواند با حفظ کالاي خريداريشده ، دعواي مسئوليت مدني را بر عرضـه کننـده اقامـه نمـوده ، مطالبۀ خسارت کند؟ آيا رسانۀ پخش کنندة تبليغات و نيز سازندة آگهي تبليغـاتي نيـز در برابـر مصرف کننده مسئوليت دارند يا خير؟ همچنين ممکن است تبليغات خلاف واقع سبب زيان رقباي تجاري سـفارش دهنـدة آگهـي نيز بشود؛ چراکه از يک سو، تبليغات خلاف واقع ميتواند سبب افزايش فـروش سـفارش دهنـدة آگهي شود که اين امر به معناي کاهش فروش رقباي تجاري وي خواهد بود.
به نظر مـيرسـد که اين معيار، معيار مشهوري براي تمييز تبليغات خلاف واقع محسوب نميشـود، زيـرا اثبات قصد تدليس سفارش دهندة آگهي بسيار دشوار است و بـه همـين دليـل ، جبـران زيان وارده به مصرف کنندگان با مانعي جدي روبرو خواهـد شـد & ,Russo, Metcalf).