چکیده:
نماد و نشانها برای اینکه علامت تجاری بهحساب آیند باید فاقد برخی شرایط (شروط ماهوی منفی) و دارای بعضی شرایط (شروط ماهوی مثبت) باشند. علائم غیرسنتی خاصه آنهایی که قابلیت رؤیت دارند، مانند رنگها و علائم سهبعدی، برای تطبیق با این شرایط با چالشهایی روبرو هستند. مخالفان ثبت این نشانها، علائم تجاری را منحصر به همان علائم سنتی یعنی حروف، اعداد و تصاویر میدانند و تأکید بر آن دارند که علائم غیرسنتی بصری افزون بر اینکه نمیتوانند واجد برخی شروط ماهوی باشند، بهواسطۀ ماهیت خاصشان به دلایلی همچون محدود بودن، موجبات رد خود را فراهم میآورند. درمقابل، برخی بر این اعتقادند که این علائم نهتنها میتوانند خود را با شرایط ماهوی علائم تجاری سنتی هماهنگ سازند، بلکه نیاز بازار و ضرورت ترویج اینگونه نوآوریها حمایت از این علائم را میطلبد. همسو با نظر دوم باید گفت، مصادیق علائم تجاری تنها طریقی برای تمایز محصول اشخاص و معرف مبدأ کالا بوده، موضوعیت ندارد که محدود به علائم سنتی باشد.
خلاصه ماشینی:
از جمع معيارها و ملاکهاي پيش گفته اين نتيجه را ميتـوان بـه دسـت آورد کـه دکتـرين کارکردي بودن تضمين ميکند که ويژگي يـا مشخصـه اي کـه بـراي يـک محصـول ضـروري و اجتناب ناپذير است ، نميتواند تحت حمايت حقوق علائم تجاري قرار بگيرد، به عبارتي ديگر، اگر آن ويژگي يا نشان براي استفاده يا کارکرد آن کـالا ضـروري باشـد، قابـل حمايـت نيسـت m) .
در اين خصوص مادة ٤ قانون علائم تجاري ژاپن به صراحت اعلام داشته است ، چنانچـه علائـم تجـاري منحصـرا دربرگيرندة شکل سه بعدي کالا يا بسته بنـدي آن هـا باشـند، بـه گونـه اي کـه ايـن شـکل بـراي کارکردهاي آن محصول يا بسته بندي ضروري باشد، قابل ثبت نيسـتند و اظهارنامـۀ آن بايـد رد شود١.
قانون گذار ايراني نسبت به صراحت شرط نوعي بودن سکوت اختيار کرده اسـت ، امـا ممکـن است در مقام تفسـير علمـي و در پـي آن در فراينـد اداري ثبـت ، هنگـام پـرداختن بـه شـرط تمايزبخشي که در مادة ٣٠ قانون ثبت اختراعات ، طرح هاي صنعتي و علائـم تجـاري از آن يـاد شده ، عام نبودن علامت تجاري را مقدمه اي ضروري براي دستيابي به اين شرط (تمـايزبخشـي) به حساب آورد.
§ 1127( Article 4-REGULATIONS COUNCIL REGULATION (EC( No 207/2009 of 26 February 2009 on the Community trade mark مادة ٣٠ قانون ثبت اختراعات ، طرح هاي صنعتي و علائم تجاري مصوب ١٣٨٦ش است ، زيرا همان گونه که اشاره شد، قانون گذار ايراني در تعيـين شـروط اساسـي مـاهوي علائـم تجاري تنها به همين خصوصيت اشاره کرده و ساير شرايط را مسـکوت گذاشـته اسـت .
Karapapa, Stavroula, (2010(,{REGISTERING SCENTS AS COMMUNITY TRADE MARKS},The Law Journal of the International Trademark Association , Vol. 100 ,No. 6,pp.