چکیده:
دیوارنوشته ها که از آنها با نام «گفتمان خاموش» نیز یاد می شود، منعکس کنندة جایگاههای متفاوت زنان و مردان در ساختار اجتماعی هستند. ازاین رو، مطالعة دیوارنوشته ها می تواند اطلاعات مهمی را در ارتباط با ویژگی های زبانی و اجتماعی نویسندگان نامشخص شان فراهم کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل جامعه شناختی – زبانی موضوع و سبک نوشتاری پیکرهای از دیوارنوشته های فارسی دانشجویان دختر و پسر در محیط دانشگاه برای پی بردن به برخی فرآیندهای پایه ای اجتماعی -زبانی نظیر شباهت ها و تفاوتهای الگوی ارتباطی جنس مونث و مذکر در «گفتمان خاموش» است . برای این منظور، مجموعا ٦٤٠ دیوارنوشته (٣٢٠ دیوارنوشته مربوط به دختران و ٣٢٠ دیوارنوشته مربوط به پسران) در بازة زمانی یکماهه از محیط خوابگاه دختران و پسران و نیز سالن مطالعة دختران و پسران در کتابخانة مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان جمع آوری گردیدند. سپس این دیوارنوشته ها از نظر کیفی و کمی بررسی و تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که این دیوارنوشته ها در موضوعات «عشق ، درخواست کمک از خدا، ناامیدی و افسردگی ، اعلام حضور، بیان آرزو، ذکر تاریخ و زمان، توهین ، شعر، شوخی و بیان دوستی » مشترک بودند، اما «مطالب درسی » فقط توسط دانشجویان دختر و «نصیحت کردن و نگرانی مالی » فقط توسط دانشجویان پسر به کار برده شده بودند. همچنین ، تحلیل موضوعی دیوارنوشته ها نشان داد که دانشجویان پسر غالبا به دنبال «تثبیت قدرت» و «جایگاه برتر» و دانشجویان دختر درصدد ابراز «احساسات عاطفی » و «ایجاد همبستگی » بودهاند. علاوه بر این ، نتایج در ارتباط با سبک نوشتاری به کاررفته در هر دو گروه دیوارنوشته ها نشان داد که دانشجویان پسر تعداد واژههای بیشتری نسبت به دانشجویان دختر به کار بردهاند، اما این دختران به استفاده از گونة زبانی /
خلاصه ماشینی:
"Subject, Chi-square Value and Chi-square Significancy in Boys’ and Girls’ Graffiti موضوع دیوارنوشته ارزش مجذور خی معناداری آزمون مجذور خی عشق 20/211 0/000 کمک از خدا 23/834 0/000 ناامیدی و افسردگی 1/917 0/166 اعلام حضور 15/852 0/000 آرزو 18/912 0/000 185 / ادامة جدول ٢ موضوع دیوارنوشته ارزش مجذور خی معناداری آزمون مجذور خی تاریخ و زمان 0/094 0/760 توهین 17/316 0/000 شعر 1/259 0/262 مطالب درسی 16/410 0/000 شوخی 4/994 0/025 بیان دوستی 18/521 0/000 نصیحت 74/326 0/000 نگرانی مالی 6/057 0/000 این نکته که دختران در دیوار نوشته های فارسی شان بیشتر به مسائل «عشقی » پرداخته اند تأییدکنندة نظرات جامعه شناختی زبان هولمز٢٥ (١٩٩٨) مبنی بر گرایش جنس مؤنث به تمرکز بر نقش های عاطفی در تعامل است و از آنجا که دیوارنوشته ها نوعی تعامل گفتمانی (خاموش) هستند، این قضیه به خوبی قابل مشاهده است که دختران مسائل احساسی -عشقی خود را زیاد 27 بروز دهند.
The Number of Linguistic Items, Their Chi-square Values and Significancy in Boys’ and Girls’ Graffiti عناصر زبانی به کاررفته در دیوارنوشته ها تعداد در دیوارنوشته های فارسی دانشجویان دختر تعداد در دیوارنوشته های فارسی دانشجویان پسر ارزش مجذور خی معناداری آزمون مجذور خی واژهها 1774 2028 18/543 0/000 حروف اضافه 190 64 11/283 0/000 ضمایر مشترک 26 11 13/843 0/000 بندهای وابسته 36 20 5/538 0/000 حروف ربط همپایه ساز 25 28 0/089 0/650 در ارتباط با کاربرد بیشتر تعداد واژهها در دیوارنوشته های فارسی دانشجویان پسر در قیاس با همتایان مؤنث خود در پیکرة مورد بررسی ، در نظر داشتن این نکته ، مهم است که برخلاف این که عموم افراد بر این باورند که زنان بیشتر از مردان حرف می زنند، وارداف گزارش می دهد که «تحقیقات جامعه شناسی زبان نشان می دهد که عکس این قضیه درست است و غالبا مردان بیشتر از زنان حرف می زنند» (٣٤٣ :٢٠١٠ ,Wardhaugh)."