چکیده:
زمینه و هدف: هوش، مجموعه تواناییهایی است که برای حل مسئله و ایجاد محصولات جدیدی که در یک فرهنگ ارزشمند تلقی میشوند، به کار میرود. در سالهای اخیر، موضوع هوش معنوی توجه برخی پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هدف این مطالعه بررسی رابطه هوش معنوی با سلامت روان دانشآموختگان دوره 12 مجتمع آموزشی زنان پلیس است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، پیمایشی است. جامعه پژوهش را دانشآموختگان دوره 12 مجتمع آموزشی زنان پلیس در سال 1393- 1392 تشکیل دادهاند و حجم نمونه با کمک جدول کرجسی و مورگان 150 نفر تعیین شده است. دادهها با کمک پرسشنامه روا و پایا (آلفای کرونباخ 93 درصد برای پرسشنامه هوش معنوی کینگ و 78 درصد برای پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و بلک ول) جمعآوری و با استفاده از نرمافزار spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها و نتایج: پژوهش نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روان دانشآموختگان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از بین ابعاد هوش معنوی نیز «تفکر انتقادی» کمترین میزان همبستگی و «تولید معنای شخصی» بیشترین همبستگی را با سلامت عمومی دارا است. به این ترتیب، با توسعه هوش معنوی دانشآموختگان میتوان بهسلامت جسمی و روانی آنها کمک کرد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطة هوش معنوی با سلامت روان در دانش آموختگان مجتمع آموزشی زنان پلیس طاهره نوری کناشک ١ تاریخ دریافت :١٣٩٥/٠٧/١٢ تاریخ پذیرش :١٣٩٦/٠١/١٩ چکیده زمینه و هدف : هوش ، مجموعه توانایی هایی است که برای حل مسئله و ایجاد محصولات جدیدی که در یک فرهنگ ارزشمند تلقی می شوند، به کار می رود.
یافته ها و نتایج : پژوهش نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روان دانش آموختگان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
پژوهش حاضر در پی بررسی رابطة بین هوش معنوی و سلامت روان دانش آموختگان دورة ١٢ مجتمع آموزشی زنان پلیس است .
پژوهش ها نشان می دهند که معنویت در سلامت روانی و جسمی تأثیر به سزایی دارد؛ مطالعة معلمی و همکاران (١٣٨٩) بر روی ٤٠٠ نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشجویی مؤید همبستگی معنادار بین هوش معنوی و سلامت روان دانشجویان است .
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف بررسی رابطة بین هوش معنوی و سلامت روان دانش آموختگان دورة ١٢ مجتمع آموزشی زنان پلیس انجام شد.
نتایج این پژوهش با مطالعات روس (١٩٩٤)، تامپسون (٢٠٠٢) و اوسوالد (٢٠٠٤) نیز همسو است که نشان داده اند بین معنویت و سلامت روانی ، افزایش عزت نفس ، کاهش استرس و افزایش سازگاری شخصی و شغلی ارتباط معنی دار و مثبتی وجود دارد (فرامرزی و همکاران ، ١٣٨٨).
مطالعة معلمی و همکاران (١٣٨٩) و حمیدی و همکاران (١٣٩١) نیز نتایج مشابهی ارائه کردند و نشان دادند که بین هوش معنوی و سلامت روان رابطة معناداری وجود دارد."