چکیده:
اخیرا مفهوم «اعتبار علمی» اهمیت فزایندهای در کسب مزیتهای رقابتی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یافته است. هدف ااز اجرای ین پژوهش، بررسی جهت و پایداری روابط میان بهبود خدمات، کیفیت ارتباط و تصویر ذهنی از اعتبار علمی در مؤسسات آموزش عالی است. روش اجرای پژوهش، توصیفی از نوع علّی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان خوابگاهی دانشگاههای دولتی شهر سمنان و سبزوار بوده است. برای سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامهای محققساخته، طراحی و بین 364 نفر از دانشجویان توزیع شد که بهصورت طبقهای تصادفی انتخاب شده بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بهبود خدمات، هم بهطور مستقیم و هم غیر مستقیم بهواسطه کیفیت ارتباط، نقش کلیدی در توسعه تصویر اعتبار علمی دارد. همچنین کیفیت ارتباط، تأثیر مثبت، مستقیم و معنیداری بر تصویر اعتبار علمی دانشگاه دارد. بهعلاوه، یافتهها نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر تصویر ذهنی از اعتبار علمی دانشگاه، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
تصوير ذهني از اعتبار علمي دانشگاه و ارتباط آن با بهبود خدمات در آموزش عالي: آزمون نقش ميانجي ک ت يفي ارتباط * اميرحسين کيذوري ** سيد احمد محمدي حسيني چکيده اخيرا مفهوم «اعتبار علمي» اهميت فزاينده اي در کسب مزيت هاي رقابتي در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي يافته است .
هدف ااز اجراي ين پژوهش ، بررسي جهت و پايداري روابط ميان بهبود خدمات ، کيفيت ارتباط و تصوير ذهني از اعتبار علمي در مؤسسات آموزش عالي است .
James, Baldwin & McInnis 3.
با اين حال ، عليرغم اهميت آن ، تلاش هاي اندکي براي بررسي ارتباط تصوير ذهني اعتبار با عدالت درک شده در بهبود خدمات و رضايت ذي نفعان انجام گرفته است (نيکبين و همکاران ٢، ٢٠١٠).
نتايج تحليل عاملي که در شکل (٢) ارائه شده است ، نشان ميدهد که تمامي شاخص ها به استثناي پرسش ٨ از متغير تصوير اعتبار علمي بقيه پرسش ها از مقادير t (بيشتر از ١/٩٦) و بار عاملي (بيشتر از ٠/٣) قابل قبولي برخوردارند و براي سنجش متغيرهاي بهبود خدمات ، کيفيت ارتباط و تصوير برند شاخص هاي مناسبي هستند.
بحث و نتيجه گيري هدف از اين مطالعه ، بررسي جهت و پايداري روابط ميان بهبود خدمات ، کيفيت ارتباط و تصوير ذهني اعتبار علمي دانشگاه در آموزش عالي است .
ثانيا نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که کيفيت ارتباط ، تأثير مثبت و معنيداري بر تصوير اعتبار علمي دانشگاه دارد.
A Study of the Interrelationships among Service Recovery, Relationship Quality, and Brand Image in Higher Education Industries.