چکیده:
باروری زوجه توسط اسپرم یا تخمک اهدایی یکی از شیوههای نوین باروری آزمایشگاهی محسوب میشود که متخصصین از آن جهت درمان ناباروری یکی از زوجین بهره میبرند. در این تکنیک با نظارت پزشک زوجه نابارور توسط دریافت تخمک و یا اسپرم اهدایی قابلیت باروری پیدا میکند.
درمان ناباروری زوجه توسط گامت بیگانه موجب عکسالعمل و مخالفتهایی از سوی فقهای فریقین شده است، خصوصا این مخالفت در رابطه با باروری زوجه توسط اسپرم مرد بیگانه از صراحت بیشتری برخوردار است، به گونهای که اکثر فقها این شق را مصداق زنا و مخالف با حفظ عفت زوجه تلقی نمودهاند. با این استناد لازم است بررسی شود که آیا اهدای گامت به نحو مطلق حرام است؟ یا اینکه جواز آن نیز دور از تصور نیست؟ و به فرض جواز رعایت چه مسائلی در آن شرط است؟ آیا تجویز این روش دخالت در مقدرات الهی، وقوع زنا و هتک احتیاط در فروج را سبب نمیشود؟ لذا در این تحقیق ضمن پاسخ متقن به سوالات مذکور به اثبات رساندهایم که بهرهگیری از این تکنیک به نحو مشروط مجاز است.
خلاصه ماشینی:
"درمان ناباروری زوجه توسط گامت بیگانه موجب عکس العمل و مخالفت هایی از سوی فقهای فریقین شده است ، خصوصا این مخالفت در رابطه با باروری زوجه توسط اسپرم مرد بیگانه از صراحت بیشتری برخوردار است ، به گونه ای که اکثر فقها این شق را مصداق زنا و مخالف با حفظ عفت زوجه تلقی نموده اند.
با توجه به تأکیدی که اسلام به ازدیاد نسل دارد، نمیتوان گفت باروریهای پزشکی ممنوع است ، چراکه دانشمندان اسلامی تلاش های چشمگیری در این زمینه انجام داده اند، برای مثال زکریای رازی پزشک و شیمیدان معروف در کتابی تحت عنوان «الحاوی»، به پاره ای از انواع و اقسام روش ها جهت درمان بیماریهای مربوط به باروری زنان اشاره میکند.
١٠ـ ایجاد خلل در أنساب با توجه به این که معیوب بودن اسپرم مرد، ابتلای شوهر به بیماری ژنتیکی و وراثتی، عمده عوامل رویآوری زوجین به این فرآینداست ، اما با این وجود عده ای از فقها بیان داشته اند که این عوامل موجب تجویز فرآیند مزبور نمیشود، چراکه موجب اختلاط اسپرم و در نتیجه اختلاط نسب میگردد و با توجه به حساسیت های شارع نسبت به مسأله نسب ، هر گونه آمیزش و باروری مشکوکی مردود است (٤١).
شماری دیگر از فقها بیان نموده اند به فرض که استفاده از این فرآیند مجاز باشد باید از آن صرف نظر کرد، چراکه این باروریها در محیط آزمایشگاه صورت میگیرد، لذا احتمال بی مبالاتی در آمیخته شدن گامت ها وجود دارد و این یعنی اختلاط امیاه و فروپاشی أنساب که بهتر است انجام نشود (٧-٦).
Qom: School of Ala'al al-Islam; 1993."