چکیده:
زمینه و هدف: علیرغم پیشرفتهای فنی در تشخیص و درمان پزشکی، قصور کادر درمانی افزایش یافته که میتواند منجر به کاهش اعتماد مردم و استرس و اضطراب شود. این تحقیق جهت بررسی علل قصور کادر درمانی در پروندههای ارجاعشده به سازمان پزشکی قانونی ارومیه طی سالهای 1388 تا 1392 صورت گرفت.
روش: در این مطالعه توصیفی ـ مقطعی گذشتهنگر، 134 پروندههای دعاوی ارجاعی به پزشکی قانونی ارومیه، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده یک چکلیست پژوهشگر ساخته بود که مشخصات دموگرافیک بیماران و کادر درمان و محل رخداد قصور، نوع قصورات پزشکی رخدادهشده، اشکال آسیبهای واردشده از پروندهها پس از استخراج، ثبت و سپس با استفاده از نرمافزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در طی چهار سال، از 134 پرونده ارجاعی، تعداد 101 نفر از شاکیان مرد و 33 نفر آنان زن بودند و میانگین سن شاکیان 3/19±1/35 سال و 3/37 درصد شکایات مربوط به پزشکان و 7/62 درصد مربوط به افراد غیر پزشک بود. در مورد علل قصور، بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به بیاحتیاطی، عدم مهارت، بیمبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی بودند. همچنین پزشکان متخصص ارتوپدی (4/16 درصد)، زنان و زایمان (7/12 درصد)، جراحی عمومی (2/11 درصد) و گوش و حلق بینی (11%) بیشترین مورد قصور را داشتند. 6/74 درصد موارد منجر به تبرئه و بقیه منجر به صدور محکومیت شد.
بحث و نتیجهگیری: هرچند در اکثر شکایات مطرحشده از سوی بیماران، افراد متشاکی تبرئه شدهاند، با این توجه به مهارتهای علمی، ارتباط مناسب با بیماران، کاهش عوارض احتمالی و و رعایت اخلاق پزشکی در بسیاری از موارد میتواند مانع طرح بسیاری از شکایتها شود.
خلاصه ماشینی:
"در جریان این مطالعه پس از هماهنگی با مسؤولین اداره پزشکی قانونی ارومیه ، اطلاعات لازم در خصوص اهداف پژوهش نظیر مشخصات دموگرافیک بیماران (سن ، جنس و میزان تحصیلات )، مشخصات دموگرافیک کادر درمان (سن ، جنس ، رتبه علمی و سابقه )، رشته تحصیلی، محل فعالیت (مرکز درمانی دانشگاهی، مرکز درمانی دولتی غری دانشگاهی، مرکز درمانی خصوصی، مرکز درمانی تأمین اجتماعی و مطب خصوصی) و همچنین اطلاعات مربوط به نوع آسیب وارده یا عوارض جانبی ناشی از درمان (که به چهار گروه فوت شده ، نقص عضو، آسیب جسمی و خسارت مالی تقسیم بندی می شوند)، سرانجام پیامد شکایت (تبرئه ، محکومیت میزان محکومیت (درصد قصور تعیین شده )، نوع قصور پزشکی رخ داده (بیمبالاتی، بی احتیاطی، عدم رعایت مقررات دولتی و عدم مهارت ) از پرونده ها استخراج و در چک لیست مربوطه وارد گردید.
در انتها به نظر میرسد اهداف کاربردی این پژوهش میتواند در جهت کمک به سیاستگذاران مسائل بهداشتی و درمانی کشور در زمینه ارائه خدمات سلامت و آموزش مستمر، منجر به کاهش موارد خطا و قصور، بهبود مناسبات پزشک و بیمار، رعایت اخلاق پزشکی ، افزایش دانش و مهارت های علمی و فنی کادر درمان درجهت پیشگیری از انواع قصور، تلاش توجیه مناسب بیماران قبل از انجام فرآیندهای تشخیصی یا درمانی برای همکاری آنان و پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از ناآگاهی و ارتقای سطح فنی و تجهیزاتی مراکز درمانی در جهت کاهش قصور و شکایت راه گشا باشد.
Medical malpractice cases investigation of complaints referred to the Commission's Legal Medicine Organization in the field of anesthesia in the six years leading up to the Persian date Esfand 1999."