چکیده:
زمینه و هدف: هوش هیجانی از جمله ویژگی های فردی است که با موفقیت افراد در مقابله با فشارهای ناگهانی محیطی مرتبط است. هدف پژوهش حاضر مقایسه هوش هیجانی افراد کارآمد و ناکارآمد در پنج رسته ماموریتی نیروی انتظامی است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان پلیس در سال های 95 و 96 تشکیل داده اند و حجم نمونه 793 نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه «بار-آن» استفاده شد، همچنین برای آزمون پرسش های پژوهش از روش آمار استنباطی و آزمون تی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین مقیاس های هوش هیجانی در بین افراد کارآمد و ناکارآمد، نمره کل هوش هیجانی، مهارت درون فردی، مهارت بین فردی، کنترل استرس و خلق عمومی، در کل پلیس تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین تفاوت معناداری میان دو گروه از نظر سازگاری مشاهده نمی شود. در رسته آگاهی نمره کل هوش هیجانی به همراه مهارت درون فردی و خلق عمومی و در رسته مرزبانی نمره کل هوش هیجانی به همراه مهارت بین فردی، کنترل استرس و خلق عمومی و در رسته راهور مهارت بین فردی تفاوت معناداری وجود دارد و در رسته اطلاعات تفاوت معناداری بین دو گروه کارآمد و ناکارآمد وجود ندارد.
نتایج: با توجه به یافته ها و از آنجا که افزایش هوش هیجانی شیوه ای موثر برای افزایش کارایی افراد است، پیشنهاد می شود آموزش هوش هیجانی برای پلیس در رسته های مختلف مد نظر قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
مقایسه مؤلفه های هوش هیجانی افراد کارآمد و ناکارآمد در پنج رسته مأموریتی نیروی انتظامی 1 راشن عبداللهی تاریخ دریافت :٩٦/٨/٠٥ تاریخ پذیرش :٩٦/١٠/٧ چکیده زمینه و هدف : هوش هیجانی از جمله ویژگـیهـای فـردی اسـت کـه بـا موفقیـت افـراد در مقابلـه بـا فشارهای ناگهانی محیطی مرتبط است .
شاخص های توصیفی عوامل کلی هوش هیجانی در افراد گروه کارآمد و ناکارآمد (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول ٤ نمـره تمـامی عوامـل کلـی هـوش هیجـانی در گـروه کارآمـد بیشـتر از گـروه ناکارآمد است .
نتایج آزمون تی مستقل برای هوش هیجانی در دو گروه کارآمد و ناکارآمد کل افراد نمونه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول ٥ میتوان گفـت نمـره کـل ، مهـارت درون فـردی، مهـارت بـین فـردی، کنتـرل استرس ، خلق عمومی ، در دو گروه کارآمد و ناکارآمد به طور معناداری با هـم تفـاوت دارنـد.
نتایج آزمون تی مستقل برای هوش هیجانی در دو گروه کارآمد و ناکارآمد رسته راهور (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول ١٠ میتوان در مورد رسته راهور گفت مهارت بین فردی در دو گروه کارآمـد و ناکارآمد به طور معناداری با هم تفاوت دارند و تفاوت معنـاداری میـان دو گـروه از نظـر سـایر عوامل مشاهده نمیشود.
در بررسی پرسش اول ، نتایج پژوهش حاکی از آن اسـت کـه بـین نمـره کـل ، مهـارت درون فردی، مهارت بین فردی، کنترل استرس ، خلق عمومی ، در دو گروه کارآمد و ناکارآمد به طور معناداری تفاوت وجود دارد.