چکیده:
زمینه: برنامه آموزش حسابداری به طورسنتی برروی آموزش محاسبات عملکرد و تئوری های حسابداری تمرکز دارد و نقش اخلاق در این برنامه دیده نشده است. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سازه های فردی و اجتماعی و ضرورت آموزش اخلاق حرفه ای به دانش آموزان و دانشجویان رشته حسابداری است.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع پس رویدادی و جامعه آماری، 274 نفر از دبیران هنرستان ها و اعضای هیات علمی دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری است که در 62 مرکز آموزشی و دانشگاهی، دروس رشته حسابداری را تدریس می نمایند، حجم نمونه براساس روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران 160 نفر است .جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه و جهت توصیف داده ها از میانگین، آزمون یومن ویتنی و آزمون کروسکال والیس استفاده شده است.
یافته ها: بین سازه اجتماعی سطح تحصیلات و مقطع تدریس دبیران و استادان و ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه ای حسابداری ارتباطی وجود ندارد، اما سازه های فردی جنسیت دبیران و استادان با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه ای حسابداری ارتباط دارند. همچنین در بین دبیران آموزشکده ها و هنرستان ها دو سازه فردی سن و تجربه با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفه ای حسابداری ارتباط دارد. اما در بین اعضای هیات علمی دانشگاه ها این ارتباط مشاهده نشد.
نتیجه گیری: مسئولیت نظام آموزشی در قبال تربیت حسابداران آشنا با مباحث اخلاق حرفه ای از طریق پرداختن به مباحث اخلاقی در دروس هنرستان ها و دانشگاه ها ایفاء و منجر به تربیت حسابداران پایبند به اصول اخلاقی حرفه می شود.
خلاصه ماشینی:
براساس اهمیت آموزش اخلاق در حرفه حسابداری و با توجه به عدم گنجاندن این مبحث در سرفصل دروس آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی (9)، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سازههای فردی جنسیت، سن و تجربه و سازه اجتماعی سطح تحصیلات و مقطع تدریس دبیران هنرستانها و اساتید دانشگاهها با ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفهای حسابداری به دانشآموزان و دانشجویان رشته حسابداری در هنرستانهای فنی و حرفهای و دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری از دید عمده گروههای درگیر در این فرایند یعنی دبیران هنرستانها و اساتید دانشگاهی پرداخته و مدل مفهومی پژوهش نیز بهصورت نگاره شماره 1 طراحی شده است.
در فرضیه دوم مبنیبر وجود ارتباط بین سن دبیران و ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفهای، نتایج جدول 3 نشان داد چون سطح معنیداری آماره در آزمون کروسکال والیس کمتر از 05/0 (000/sig=) میباشد، فرضیه یعنی برابری میانگین رتبه ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفهای حسابداری با توجه به سن در بین دبیران رد میشود.
در فرضیه چهارم مبنیبر وجود ارتباط بین مدرک تحصیلی دبیران و ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفهای حسابداری نتایج جدول 3 نشان داد چون سطح معنی داری آماره در آزمون کروسکال والیس بزرگتر از 05/0 (347/ sig=) میباشد، فرضیه پذیرفته و فرض رد میشود.
در فرضیه ششم مبنیبر وجود ارتباط بین جنسیت اعضای هیئت علمی و ضرورت آموزش اصول اخلاق حرفهای نتایج جدول 3 نشان داد چون سطح معنیداری آماره در آزمون یومن ویتنی کمتر از 05/0 (008/sig=) میباشد، فرضیه یعنی برابری میانگین دو جامعه مرد و زن در بین اساتید رد میشود در نتیجه میانگین رتبه اساتید زن بیشتر است.