چکیده:
زمینه: سازمانهای آموزشی برای اثربخش بودن رسالت خود، نیازمند بهبود رفتار اخلاقی کارکنان میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش اخلاقی و هوش هیجانی با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه میباشد،
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه به تعداد 140 نفر میباشد که به دلیل محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه بهصورت تمام شمار بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه رفتار اخلاقی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که بین مولفههای هوش اخلاقی(416/ 0) و هوش هیجانی(401/ 0) با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ارتباط معنیدار و مستقیمی وجود دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز نشان داندد که هوش اخلاقی و هوش هیجانی توانستهاند حدود 321/ 0 درصد از واریانس رفتار اخلاقی را پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: بنابراین ضروری است که مدیران و کارکنان سازمانها در تصمیمات و اقدامات خود به غیر از چارچوبهای قانونی باید تحت تاثیر اصول اخلاقی نیز باشند.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که بین مؤلفههای هوش اخلاقی(416/0) و هوش هیجانی(401/0) با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ارتباط معنیدار و مستقیمی وجود دارد.
یافتهها به منظور بررسی ارتباط هوش اخلاقی با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید که نتایج حاصل در جدول 1 قابل مشاهده میباشند.
بنابراین، بین هوش اخلاقی و ابعاد آن با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.
بنابراین، بین مؤلفه هوش هیجانی و ابعاد آن با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.
بحث نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون در فرضیه اول پژوهش نشان دادند که بین هوش اخلاقی و هوش هیجانی با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ارتباط معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر نشان دادند که بین مؤلفه هوش اخلاقی و هوش هیجانی با رفتار اخلاقی کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ارتباط معنی دار و مستقیمی وجود دارد.
Relationship between ethical intelligence and team leadership in educational and non-educational managers from the point of view of faculty members of Isfahan university of medical sciences.
Investigating the ethical intelligence of managers and its impact on social capital of the organization.
The relationship between professional ethics and moral intelligence with organizational behavior citizenship in female high school teachers.