چکیده:
زمینه و هدف: کیفیت آموزش های حفاظتی کارکنان وظیفه به منظور پیشگیری از آسیب پذیری ها و تهدیدات امنیتی و غیر امنیتی، یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان امنیتی است. هدف این پژوهش ارزیابی اثربخشی آموزش های حفاظتی کارکنان وظیفه ناجا با استفاده از الگوی کرک پاتریک است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی است. برای سنجش واکنش، یادگیری و عملکرد از پرسش نامه و کارنامه تحصیلی فارغ التحصیلان دوره آموزش سربازی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق کارکنان را وظیفه مشغول آموزش در مرکز آموزش حضرت ولیعصر(عج) تبریز و کارکنان وظیفه دوره های قبل و فرماندهان بلافصل آنان تشکیل می دهد که برای سنجش سطح اول 200 نفر براساس فرمول کوکران انتخاب شدند، برای سنجش سطح دوم از کارنامه و برای سنجش سطح سوم، نمونه 200 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند.یافته ها و نتایج: فراگیران صلاحیت های عمومی و رفتاری استاد را به ترتیب خیلی خوب و متوسط، محتوای آموزش های حفاظتی را خیلی خوب و زمان آموزش ها را متوسط ارزیابی نمودند. در سطح دوم، میزان یادگیری فراگیران 65/ 91 درصد است. در ارزشیابی میزان تغییرات عملکردی، هم فرماندهان بلافصل و هم فراگیران، اثربخشی درس حفاظت کارکنان و حفاظت از شخصیت ها را به ترتیب خیلی خوب، و متوسط ارزیابی نمودند.
خلاصه ماشینی:
ميزان اثربخشيآموزش هايحفاظتي(سطوح واکنش ، يادگيري و رفتار و عملکرد )چه اندازه است ؟ ميزان رضايت کارکنان وظيفه از برنامه آموزش هاي حفاظتي چگونه است ؟ ميزان يادگيريناشي از آموزش هايحفاظتيچه اندازه است ؟ ميزان تغييرات عملکردي در کارکنان وظيفه در اثر آمـوزش هـاي حفـاظتي چـه انـدازه است ؟ پيشينه تحقيق : زمـاني(١٣٨٤) در تحقيقـي بـه بررسـي اثربخشـي برنامـه هـاي آموزشـي و عملکرد دانشجويان پرداخته است ؛ نتايج اين تحقيق نشان ميدهد که ماهيـت دروس ارائـه شده در دانشکدة انتظامي ارتباط مستقيمي با مسائل و مشکلات شغلي دانشجويان دارد.
درخشان (١٣٩١) به ارزيابي اثربخشي آمـوزش دانـش آمـوزان درجـه داري رسـته آگـاهي مرکز آموزش علمي تخصصي شهيد چمران ناجا با الگوي کرک پاتريک پرداخته و نتيجه گرفته کـه ارزشـيابي صـلاحيت هـاي رفتـاري اسـاتيد ضـعيف ، ميـزان يـادگيري فراگيـران مطلوب ، ميزان تغييرات رفتاري و عملکرد فراگيران در مشـاهده و توصـيف ، امـور منـابع و مخبرين ، آمادگي جسماني، حفظ صـحنه جـرم ، بازرسـي نفـر و خـودرو، امـاکن و گشـت آگاهي ضعيف و برنامه تفصيلي اجرا شده با وضعيت موجـود در حـوزه دانـش ، مهـارت و نگرش حرفه اي از وضعيت مطلـوبي برخـوردار نبـوده و در نتيجـه ، ادامـه ايـن وضـعيت در آينده موجب افزايش نيروهاي فاقد کارايي و پايين آمدن سطح عملکرد خواهد شد.
جدول ٢: ارزشيابي رضايتمندي از دوره آموزشي بر اساس آزمون فريدمن و t test: (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به سطح معناداري ٠/٠٠٠ و اختلاف ميانگين ٠/١٨٣ و ميانگين (٣/٩٣)، ميزان رضايت فراگيران از برنامه ريزي و نظم آموزش ها، محتواي آموزش ها، زمان آموزش ها، مکان برگزاري آموزش ها، مجريان آموزش ها، شرکت کنندگان در آموزش ها و نيازسنجي در حد خوب بوده است .