چکیده:
با پیدایش رسانههای جدید اجتماعی، طی کمتر از دو دهه، فرهنگ و آیین مصرف رسانهای تغییر یافته و رسانههای جریان اصلی همچون رادیو و تلویزیون، بخشی از مخاطبان خود را از دست دادهاند. رشد انفجاری رسانههای اجتماعی نشان میدهد که اکوسیستم صنعت رسانه در حال تغییر است و سازمانهای رسانهای باید راهبردهای تازهای را برای این فضای در حال تحول اتخاذ کنند. با توجه به نقش و جایگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در اطلاعرسانی، مدیریت افکار عمومی و آگاهیبخشی، حفظ مخاطبان و تقویت جایگاه آنان، امری راهبردی است. پژوهش حاضر با درک این مهم و با استفاده از رویکرد آیندهپژوهی و روشهای متنوع آن، به این پرسش پاسخ داده است که: چه سناریوهای محتملی برای حضور صداوسیما و بهویژه صداوسیمای استان چهارمحال و بختیاری در فضای مجازی میتوان تصور کرد؟ در هر کدام از این سناریوها وضعیت حضور و نقشآفرینی صداوسیما در فضای مجازی به چه شکل خواهد بود؟ چه راهبردهایی برای تقویت حضور یا کنترل توسعه فضای مجازی در هر سناریو میتوان در نظر گرفت؟ روش پژوهش، خبرهمحور و مبتنی بر مصاحبه، پنلهای خبرگی و جلسات ذهنانگیزی است. از نرمافزار سناریو ویزارد نیز برای سنجش اثرات متقاطع پیشرانها و تعیین سناریوهای سازگار استفاده شده است. خروجی نرمافزار، پنج سناریوی سازگار است که به کمک خبرهها، راهبردهای رسانهای برای تقویت نقش و جایگاه صداوسیما در نزد مخاطبان استخراج شده است.
خلاصه ماشینی:
تغییرات بنیادین که در جهان رسانه ها به وجـود آمده اند، عبارت اند از: الف ) گسترش بازار رقابت : یکی از محرکهای تغییر در بازار رسـانه هـا، توسـعه و گسترش فناوری های نوین خواهد بود؛ همان طور که دیجیتالی شدن محتوا، هزینـه هـای تولید محصولات رسانه ای، قرار گرفتن آنها در کانال های توزیع و همچنـین هزینـه هـای حضور در بازار رسانه را بسیار کاهش داده است ، انتظار میرود کـه گسـترش ابزارهـای نشر دیجیتال و افزایش پهنای باند، فیبر نوری، اتصال «ایدیاس ال » و سایر فناوریهـای آینده که منجر به دسترسی پرسرعت تر به اینترنت می شوند، عرصه حضور محصولات و خدمات جدیدی را در اینترنت باز کنند (خواجه ئیان ، ١٣٨٨: ٢٢).
پس از پالایش ، در نهایت ١٦ مؤلفه کلیدی، استخراج و در گـام بعـد، بـرای مشخص شدن جایگاهشان در سیستم مورد مطالعه از سوی خبره ها، از نظر میزان اهمیـت و درجه عدم قطعیت رتبه بندی شدند که گزارش آن در جدول ٣ آمده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به موضوع و هدف پـژوهش کـه شناسـایی و تـدوین سـناریوهای حضـور صداوسیمای استان چهارمحال و بختیاری در فضای مجـازی بـوده اسـت ، بـرای اینکـه بتوان با تدوین سناریوهایی، فضاهای احتمالی آینده را شناسایی کرد، با مشـخص شـدن میزان اهمیت و درجه عدم قطعیت هرکدام از مؤلفه های کلیدی، به انتخاب تیم پژوهش ، پیشران های این سیستم تعیین شدند.