چکیده:
حمایت از رسانههای اجتماعی بومی در برابر رسانههای اجتماعی خارجی و در کنار آن، مسدودسازی رسانههای اجتماعی بینالمللی، دو راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه با رسانههای اجتماعی هستند؛ راهبردهایی که موفقیت در هر دو آنها، جای تردید دارد. مقاله حاضر که با روش پژوهش زمینهای یا گرندد تئوری و با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبهها و برگزاری جلسات گروه کانونی بهعنوان ابزار جمعآوری داده، در طی مرحله کدگذاری انجام شده است، ضمن احصای موانع رقابت رسانههای اجتماعی بومی با مشابه خارجی، پیشنهادهایی را برای رقابتپذیر شدن رسانههای اجتماعی بومی ارائه کرده است. از نگاه کاربران، مالکان رسانههای اجتماعی بومی و سیاستگذران، دلایلی متعدد، ازجمله، نوع مقرراتگذاری و شرایط خاص برای درآمدزایی، همچنین پذیرفته نشدن تنوع نظامهای ارزشی کاربران باعث شده است که رسانههای اجتماعی خارجی با برخورداری از برخی مزایای نسبی مانند اندازه شبکه و جذب سرمایه اجتماعی، کاربران بیشتری را جذب کنند.
خلاصه ماشینی:
پایان نامه دکترای جامعه شناسی امانی کلاریجانی با عنوان «تحلیل و بررسی ابعـاد سـرمایه اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی (سرمایه اجتماعی شبکه )» در سال ١٣٩١ با اسـتفاده از داده های آماری بیان می دارد که ویژگیهای ساختی شـبکه اجتمـاعی نظیـر تعـداد (انـدازه شبکه ) و تنوع کاربران (ترکیب ) همچنـین فراوانـی تمـاس ، بـر چگـونگی و میـزان سـرمایه اجتماعی کاربر مؤثر است و شبکه های اجتماعی فارسی زبان (شبکه های اجتماعی بـومی ) بـه دلیل اندازه کوچک و روابط محدودی که به تبع آن دارند دارای ظرفیت کمتری بـرای جـذب سرمایه اجتماعی شبکه و درنتیجه ، جاذبه پایین تری برای کاربر هستند.
فارغ از نوع و جنس نظام ارزشی ای که قوانین مسلط بر رسانه اجتماعی آن را اعمال میکنند، هر نوع نظام ارزشیای که فعالیت قشری از کاربران را محدود یـا ممنـوع کنـد، درواقع شانس رقابت پذیری شبکه با رقبای خود را کاهش مـیدهـد؛ بنـابراین ، یکـی از مهم ترین موانع بـر سـر راه رقابـت پـذیری رسـانه هـای اجتمـاعی بـومی، بـه خصـوص رسانه هایی که از ساختار شبکه ای برخوردارند، نظام ارزشـی محدودکننـده ای اسـت کـه به واسطه ذات ارزشی جمهوری اسلامی ایران بر شبکه های بومی اعمال می شود و اندازه آنها را محدود میکند.
در مجموع میتوان نتیجه گرفت ، بـا وجـود اینکـه بـا اصـلاح بعضـی رونـدها و افـزایش تحریک شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی، بخشی از موانع رقابت رسانه هـای اجتمـاعی بومی با رسانه های اجتماعی خارجی قابـل رفـع اسـت ، تصـور اینکـه مـیتـوان یـک رسـانه اجتماعی بومی، مانند یک پیام رسان را جایگزین جامع ومانع یک پیام رسان دیگر کرد، بـه دلایـل یاد شده به خصوص محدودیت های فرهنگی ، سیاسی و تأثیر آن بر مزیت اندازه شبکه ، تصـور درستی نیست .