چکیده:
پیامرسانها بهعنوان عضو جدیدی از خانواده رسانههای اجتماعی، با استقبال گستردهای از سوی کاربران فضای مجازی کشور مواجه شدهاند؛ بهگونهای که درصد بالایی از پهنای باند مصرفی اینترنت کشور به این اپلیکیشنها اختصاص یافته است؛ ازاینرو، در صورت وجود پیامرسانهای موفق داخلی، در این زمینه صرفهجویی خواهد شد. هدف از مقاله حاضر، بررسی راهبردهای تجاریسازی پیامرسانهای داخلی است. برای این منظور، پس از مطالعات کتابخانهای و مرور ادبیات پژوهش در حوزههای تجاریسازی، شبکههای اجتماعی و پیامرسانها، با بهرهگیری از روش تحلیل تم، دیدگاههای خبرگان و صاحبنظران این حوزه، جمعبندی و تلاش شده است تا راهکارهای تجاریسازی پیامرسانهای ایرانی در قالب یک مدل ارائه شود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان فضای مجازی تشکیل میدهند و نمونهگیری بهصورت قضاوتی انجام شده است. با تحلیل تم مصاحبهها، سه مقوله کلان سازمان پیامرسانها، نظام حاکمیتی و محیط شناسایی شدند و راهبری کلان زنجیره ارزش پیامرسانها، حمایت از پیامرسانهای داخلی، اعتمادسازی و قانونگذاری، شایسته مهمترین مولفههای مقوله نظام حاکمیتی شمرده شدند. راهبردهای تجاری، فرهنگ سازمانی، مدل کسبوکار، منابع تامین مالی، نیروی انسانی و ویژگیهای پیامرسان نیز از شاخصترین مولفههای ویژگیهای سازمان پیامرسان شناخته شدند.
خلاصه ماشینی:
تدوین مدل راهکارهای تجاریسازی پیام رسان های ایرانی داود مؤمنی *، دکتر عباس اسدی **، دکتر فاطمه ثقفی ، دکتر طاهر روشندل اربطانی *** چکیده پیام رسان ها به عنوان عضو جدیدی از خانواده رسانه های اجتماعی، با استقبال گسترده ای از سـوی کاربران فضای مجازی کشور مواجه شده اند؛ به گونه ای که درصد بالایی از پهنـای بانـد مصـرفی اینترنت کشور به این اپلیکیشن ها اختصاص یافته است ؛ ازاین رو، در صورت وجود پیام رسان هـای موفق داخلی، در این زمینه صرفه جویی خواهد شد.
ارائه خدمات مالی و بومی راهکار مهم دیگری بـرای موفقیت تجاریسازی پیام رسان های ایرانی است .
استفاده مسئولان و دستگاه های نظـام از پیـام رسـان هـای داخلـی و همچنین ، بالا بردن کیفیت و امنیت پیام رسان ها از راهکارهای ارائه شده بـرای غلبـه بـر این چالش معرفی شد.
ازجمله مهم ترین نتایج این پژوهش ، لزوم توجه به بحث اعتماد کـاربران به پیام رسان و حفظ حریم خصوصی کاربران است ؛ بـه گونـه ای کـه کـاربران ایرانـی بـا خیـال راحت و به دور از دغدغـه هـای امنیـت پیـام رسـان بتواننـد از آن اسـتفاده کننـد.
مدل ماهواره ای راهکارهای موفقیت تجاریسازی پیام رسان ها (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل ارائه شده در این پژوهش به صورت زایشی و بر مبنـای دیـدگاه هـای خبرگـان پژوهش به دست آمده است .
Factors for Success in R&D Projects and New Product Innovation: A Contextual Framework.
Mobile Computing Devices in Higher Education: Student Perspectives on Learning with Cellphones, Smartphones & Social Media.
Mobile App Monetization: App Business Models in the Digital Era. International Journal of Innovation, Management and Technology, 7(5), 224.