چکیده:
یکی از مباحث مهم در زمینه حقوق حمل و نقل، مسؤولیت متصدی حمل و نقل است. با توجه به وجود قرارداد حمل و نقل بین فرستنده و متصدی، باید ماهیت مسؤولیت او را قراردادی دانست و مبنای مسؤولیت وی را نیز بر همین مبنا ارزیابی کرد؛ یعنی بر حسب میزان تعهدی که در قانون یا قرارداد بر عهده متصدی گذاشته شده است، وضعیت مبنای مسؤولیت او متغیر خواهد بود. بررسی ماهیت و مبنای این مسؤولیت در کنوانسیونهای بینالمللی حمل و نقل و حقوق ایران، هدف این نوشتار است.
خلاصه ماشینی:
» طبق قسمت دوم این پاراگراف ، در این کنوانسیون برای متصدی حمل فرض تقصیر شده اسـت ؛ در صورت ورود خسارت به کـالا در نتیجـه عـدم قابلیـت دریـانوردی کـشتی ، متـصدی حمـل یـا اشخاص دیگر، مقصر فرض میشوند و در نتیجه مسؤول خواهند بود، مگر اینکه عدم تقـصیر خـود (اعمال سعی و مراقبت ) را ثابت کند.
در این قسمت کنوانسیون هایی را که برای متصدی حمل ، تعهد به نتیجه قـرار داده و مـسؤولیت او را مفروض گرفته اند، ذکر میکنیم : الف ) کنوانسیون هامبورگ ماده ٥ این کنوانسیون در پاراگراف اول مقرر میکند: «متصدی حمل و نقل ، مسؤول زیان ناشـی از تلـف ، خـسارات وارده بـه کـالا، همچنـین تـأخیر در تحویل آن میباشد، به شرطی که حادثۀ موجب تلف ، خسارت یا تأخیر طی مدتی که بـر طبـق مـاده ٤، کالا تحت حفاظت متصدی حمل بوده، رخ داده باشد، مگر اینکه متصدی حمـل ثابـت کنـد کـه خود او یا مأموران یا نمایندگانش کلیه اقداماتی را که به طور معقول جهت احتراز از واقعه و عواقـب آن لازم بوده، به عمل آوردهاند».
Lowe, "Commentary on the Convention of 19th May 1956 on the Contract for the International Carriage of Goods by road (CMR)", European Transportation Law Journal, 1976.
Lowe, "Commentary on the Convention of 19th May 1956 on the Contract for the International Carriage of Goods by road (CMR)", European Transportation Law Journal, 1976.
Tetley, William, "Proving the Contract or Tort", Available at: http://www.
Tetley, William, "Proving the Contract or Tort", Available at: http://www.