چکیده:
با گذر از دوران سنتی به دوران مدرن و پس از آن جامعه پست مدرن، شاهد جلوه های نوینی از زندگی اجتماعی هستیم. طی گذر از هر یک از این دوران ها، به راحتی می توان تغییر در نوع تفکر، نگرش و رفتار انسانی را مشاهده کرد. یکی از عناصری که نقش اساسی در تغییر نگرش و رفتار انسان های عصر جدید دارد، رسانه ها می باشد. در این بین اما تلویزیون به عنوان یکی از عناصر اصلی رسانه در دنیای جدید، تاثیر بسزایی در جهان بینی های افراد دارد لذا این تحقیق درصدد بررسی تاثیر رسانه ی ارتباط جمعی با تاکید بر (تلویزیون) و عناصر فرهنگی پست مدرنیسم می باشد.این تحقیق از طریق روش کمی در بین 384 نفر از جوانان شهر یزد صورت گرفت. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که بین جنس و فرانوگرایی فرهنگی رابطه ی معنی داری وجود نداشت هر چند برخی از مولفه های پست مدرنیسم با جنس رابطه ی معنی داری برقرار کرده اند. بین استفاده از ماهواره و پست مدرنیسم فرهنگی رابطه معنی دار و مثبتی وجود داشت. ولی بین استفاده از تلویزیون داخلی و پستمدرنیسم فرهنگی رابطه ی معنی داری وجود نداشت و فقط بعد نسبی گرایی فرهنگی با استفاده از تلویزیون داخلی رابطه مثبت و معنی داری برقرار کرد. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر استفاده از ماهواره قادر به تبیین 17/ 0 از واریانس پست مدرنیسم فرهنگی می باشد.
خلاصه ماشینی:
عوامل ششگانۀ تأثیرگذار بر تشخصسازی و ایجاد هویت در این شبکهها، اگر بهطور صحیح موردتوجه قرار گیرد، میتواند موجب بررسی تجربی تأثیر رسانههای ارتباطجمعی در گسترش عناصر فرهنگی پستمدرنیسم مطالعۀ موردی جوانان شهر یزد رضا دهبانیپور 1 یاسین خرمپور 2 ، عنایت شیخی چکیده با گذر از دوران سنتی به دوران مدرن و، پس از آن، دوران پستمدرن، شاهد جلوههای تازهای از زندگی اجتماعی هستیم.
بهطور کلی میتوان گفت امروزه، درکنار استفاده از تلویزیون، ماهواره نیز بهمنزلۀ وسیلۀ اشاعۀ اطلاعات در تغییرات فرهنگی و اجتماعی گروههای مختلف جامعه نقشی اساسی دارد.
منصوریان (1392) در تحقیق خود با عنوان «هنر و حقیقت رسانه در روزگار پستمدرن» به این نتایج دست یافت که مفهوم رسانه و کارکرد آن بهزعم ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، درنهایت مسیر خود، یعنی در دورة معاصر، دچار چرخش و دگرگونی اساسی شده است و، برخلاف انتظار و توقع توده (درحالت ناهشیاری کامل آنها)، بهطور کلی میتوان گفت این بعد از فرانوگرایی فرهنگی هنوز در جامعۀ ما گسترش و نفوذ نداشته است.
یافتۀ دیگر تحقیق نشان میدهد که بین استفاده از ماهواره و پستمدرنیسم فرهنگی رابطۀ معنیداری وجود دارد.
باومن هم معتقد است بازاندیشی یکی از مفاهیم کلیدی در دوران مدرن است که این مؤلفه در عصر پستمدرن نیز وجود دارد.
درزمینۀ تأثیر رسانهها بهخصوص تلویزیون و ماهواره در جامعۀ جدید باید گفت که عموم اندیشمندان پستمدرن بر این نظر اجماع دارند که عصر جدید ظهور نظمی اجتماعی را باعث شده است که در آن اهمیت و قدرت رسانههای جمعی (بهخصوص تلویزیون و ماهواره) بر تمام شکلهای دیگر روابط اجتماعی سیطره دارد و به آنها شکل میدهد.